+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, May 12, 2008

Umno banyak dosanya pada Melayu - Husam

Harakahdaily

Basiron Abdul Wahab

Sun | May 11, 08 | 10:21:46 am MYT

JERANTUT, 11 Mei (Hrkh) - Naib Presiden PAS, Dato' Paduka Husam Musa berkata, ada usaha agen-agen Umno memainkan isu perpaduan Melayu sebagai strategi untuk mengukuhkan parti itu pacsa pilihan raya umum ke-12.

ImageKata beliau, Umno terlalu banyak dosanya kepada orang Melayu, Umnolah yang menghapuskan tulisan jawi, Umnolah yang mengganggu kerajaan Pakatan Rakyat (PR), menyekat projek, menyekat subsidi kepada rakyat bukan penyokong parti itu dan sebagainya.

"Terlalu banyak dosa Umno kepada Orang Melayu ini, parti itulah yang menghapuskan tulis jawi, menyekat projek dan sebagainya,"ujarnya ketika merasmikan Mesyuarat Agung PAS Kawasan Jerantut kali ke-21 di Kompleks Imam Syafie, dekat sini.

Husam berkata, perjuangan Islam ini tidak berasaskan bangsa ia Universal sifatnya berbanding perjuangan kebangsaan yang dipolupori Umno.

Katanya, jika Umno yang berjuang atas dasar kebangsaan Melayu itu turut memangsakan orang Melayu, apa tah lagi kepada kaum bukan Melayu seperti Cina dan India. Dasar perkauman itu ditolak oleh Islam. l

"Kita semua menerima perjuangan Islam yang lebih Universal itu berdasarkan keadilan Islam," katanya.

ImagePada majlis itu Husam turut menerima 225 borang permohon menyertai Kelab Pentokong PAS (India) daripada pengerusinya, Balasundram Nachiappan.

Beliau menyifatkan sokongan kaum India kepada kelab penyokong PAS di Pahang adalah luar biasa kerana PAS tidak memerintah di Pahang, justeru tiada apa yang boleh diberi oleh PAS.

"Sokongan kaum India kepada PAS di Pahang agak luar biasa kerana PAS tidak memerintah di Pahang," katanya.

Sebelum itu, Pengerusi Kelab penyokong PAS India, Balasubramanian berkata, kewujudan Kelab Penyokong PAS membuatkan pemimpin MIC mula gelisah menyebabkan pemimpin MIC mula menghantar para pemimpinnya datang ke Jerantut.

Mesyuarat Agung PAS Kawasan Jerantut menyaksikan kelainan dengan kehadiran pelbagai kaum. Kehadiran Husam turut disambut oleh kaum India dengan iringan gendang India. - mks.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |