+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, June 11, 2008

Daging RM25 sekilogram?

Kosmo online


PENJUAL di Pasar Kip Mart Tampoi, Johor Bahru mendakwa harga daging bakal melonjak naik tidak lama lagi.


JOHOR BAHRU - Harga daging segar boleh mencecah RM25 sekilogram.

Itulah bayangan yang diberi peniaga Pasar Kip Mart, Tampoi di sini yang menjangkakan harga daging segar akan meningkat lebih tinggi ekoran kenaikan harga lembu hidup oleh pembekal.

Ketika ini di pasar tersebut, harga daging segar dijual antara RM18 dan RM20 sekilogram manakala daging beku import dijual antara RM11 dan RM12 sekilogram.


ALI


Seorang peniaga, Kamarul Zaman Abd. Jalil, 26, berkata, ketika ini harga seekor lembu hidup seberat 400 kilogram (kg) berharga antara RM2,800 hingga RM3,000.

Katanya, harga lembu hidup sebelum ini antara RM2,500 hingga RM2,000 seekor.

"Harga sekilogram daging boleh mencecah RM25 dalam tempoh terdekat dan ini kerana, lembu tersebut juga diimport dari negara luar iaitu Australia.

"Harganya turut bergantung pada tukaran wang asing dan kenaikan harga minyak dunia," katanya ketika ditemui Kosmo! semalam.


HAMISAH


Seorang lagi peniaga, Hamisah Abu Wahab, 54, berkata, setakat ini dia belum lagi mendengar sebarang kenaikan harga.

Bagaimanapun, katanya, sejak kebelakangan ini dia juga mengeluh dengan kenaikan harga lembu hidup yang pastinya akan menjejaskan harga jualannya.

"Jika jual dengan harga mahal pasti pelanggan mengeluh dan sebab itu saya masih jual daging segar RM18 sekilogram iaitu murah RM1 daripada harga yang ditetapkan kerajaan," katanya.

Sementara itu, seorang pelanggan yang juga peniaga makanan Ali Madun, 55, turut merasai bahang kenaikan harga barangan sejak sebulan lalu.

Ujarnya, selepas kenaikan harga beras, para peniaga sepertinya turut dibebani kenaikan kos bahan mentah.

Jelasnya, sebelum ini kos untuk membeli barang-barang mentah kurang RM500 tetapi kini boleh mencecah RM800 sehari.

"Harga daging sejuk beku import juga daripada RM9 meningkat kepada RM12 sekilogram," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |