+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, June 11, 2008

Harga telur naik mendadak - Semua gred lebih mahal sehingga 23 peratus


TELUR pelbagai gred dengan harga baru di pasar Chow Kit, Kuala Lumpur.


KUALA LUMPUR - Selepas orang ramai dibelenggu dengan kenaikan harga ayam dan daging, kini pengguna semakin terhimpit apabila harga telur ayam pula naik mendadak sehingga mencecah 23 peratus semalam.

Kenaikan itu dikatakan antara yang tertinggi sejak pengumuman kenaikan harga minyak minggu lalu.

Tinjauan Kosmo! sekitar ibu negara semalam mendapati, harga bagi 10 biji telur ayam gred A kini telah mencecah RM3.30 berbanding hanya RM2.70 sebelum ini.

Bagi telur gred B (10 biji) pula, peniaga terpaksa menjual pada harga RM3.10 berbanding RM2.60 sebelum ini dan bagi gred C pula, ia naik 50 sen menjadikan harga bagi 10 biji mencecah RM3.

Seorang peniaga telur di Pasar Chow Kit, Amar Sajali, 18, memberitahu, kenaikan itu berlaku sejak semalam dan lebih memeritkan dakwanya, kenaikan itu amat mendadak.

"Macam biasa, alasan mereka (pemborong) adalah kerana kenaikan kos pengangkutan sebab harga minyak dan diesel dah naik seminggu lalu.

"Kalau tengok sambutan daripada pelanggan memang amat kurang hari ni sampai ada yang mengeluh dan kami pula disalahkan. Jadi macam mana kita nak jual?," katanya dalam keadaan serba salah.

Dakwa Amar lagi, harga telur yang dijual ketika ini hanya memberi keuntungan yang minimum dan tidak mungkin beliau dapat menjual dalam kuantiti yang banyak.

"Tak pastilah jualan untuk hari-hari seterusnya nanti, saya jangkakan ia mungkin lebih teruk," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |