+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, June 29, 2008

Pembantu dakwa diliwat, Anwar sifatkan konspirasi politik

Mstar Online

29-06-2008 10:56:41 AM

KUALA LUMPUR: Petang semalam polis menerima laporan daripada seorang lelaki yang mengadu diliwat oleh penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Lelaki terbabit memfailkan laporan terhadap bekas Timbalan Perdana Menteri itu di Balai Polis Jalan Travers di sini pada pukul 6 petang.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Asisten Komisioner II Ku Chin Wah ketika dihubungi Bernama mengesahkan bahawa polis ada menerima laporan berkenaan.

Bagaimanapun beliau enggan mengulas lanjut kerana laporan itu masih dalam siasatan.
Anwar dipecat daripada jawatan Kabinet dan Umno pada September 1998 oleh Perdana Menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad kerana dakwaan rasuah dan beliau menjalani hukuman penjara enam tahun selepas disabitkan kesalahan.

Beliau dibebaskan dari penjara pada 2004 selepas Mahkamah Persekutuan menolak pensabitan tuduhan liwat terhadapnya.

Dalam pada itu, Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Sabtu Osman malam tadi mengesahkan bahawa polis sedang menyiasat satu laporan kes liwat membabitkan penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan seorang pekerjanya.

Beliau berkata mangsa membuat laporan di balai polis Travers, Bangsar kirakira pukul 5.45 petang.

Katanya mangsa mendakwa diliwat pada dua hari lepas (26 Jun) di sebuah kediaman di Bukit Damansara, di sini.

Mangsa yang berusia 23 tahun, dikatakan telah beberapa tahun bekerja dengan penasihat PKR itu.

Sementara itu, kenyataan media yang dihantar Biro Penerangan PKR menyebut bahawa polis menahan seorang pembantu khas Anwar petang semalam dan memaksanya supaya membuat pengakuan diliwat.

Kenyataan tiga perenggan itu juga menjelaskan bahawa kepimpinan parti sedang berbincang langkah seterusnya dan kenyataan rasmi berhubung perkara itu akan dikeluarkan dalam masa terdekat.

Sementara itu, Anwar berkata laporan polis yang dibuat terhadapnya adalah satu rekaan semata-mata.

Dalam satu kenyatannya awal pagi ini, Anwar percaya ia adalah ulangan apa yang berlaku padanya pada tahun 1998 di mana dakwaan yang sama telah dilemparkan terhadapnya secara paksaan.

"Nyatalah ini satu tindakan terdesak oleh regim Barisan Nasional untuk menghalang usaha rakyat Malaysia menuju kebebasan, demokrasi dan keadilan," kata Anwar.

Menurutnya laporan palsu ini dirancang oleh pihak-pihak berkepentingan untuk menyerang saya sebagai satu serangan balas terhadap bukti yang saya perolehi mengaitkan Ketua Polis Negara Musa Hasan dan Peguam Negara Gani Patail dengan perbuatan salah laku, termasuk usaha pemalsuan bukti-bukti kes yang melibatkan beliau pada tahun 1998-1999.

"Serangan jahat ini tidak akan menghalang saya dari mendedahkan bukti-bukti tersebut kepada awam."

"Saya menyeru rakyat Malaysia untuk bangun menentang kuasa-kuasa menindas yang akan digunakan oleh kerajaan pada hari dan minggu-minggu berikutnya," kata Anwar.

Anwar turut menjangkakan pihak media, badan kehakiman dan pihak polis akan tunduk di bawah telunjuk serta arahan pemerintah..

Sebagai susulan kepada pilihanraya umum 8 Mac lalu, Anwar menegaskan bahawa rakyat mesti meningkatkan kekuatan dan kesungguhan ke arah mencapai kebebasan dan keadilan untuk semua rakyat.

Naik turun politik Anwar Ibrahim dari 1993-2008

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |