+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 24, 2008

Pengundian usul yang 'ada cerita' di Dewan Rakyat...129 BN vs 78 pembangkang

Agenda Daily




Walaupun usulnya mengenai kenaikan harga minyak dan barangan yang dibentangkan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad di Dewan Rakyat namun ia boleh diibaratkan macam juga Barisan Nasional berdepan dengan undi tidak percaya.

Ini kerana pengundian dijalankan dalam suasana 'macam-macam' termasuk tindak tanduk Parti Maju Sabah (SAPP) baru ' buat perangai'.



BN nyata dapat melepasi cabaran itu dengan mudah bila usul diluluskan dengan 129 Ahli Parlimen BN menyokong manakala 78 Ahli Parlimen pembangkang undi menentangnya sewaktu keputusan diumumkan oleh yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia pada tepat jam 7.10 malam Isnin.

Hadir sama ialah Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak.



Seramai 11 Ahli Parlimen BN tidak hadir semasa pengundian dijalankan manakala pembangkang 4 orang.

Antara Ahli Parlimen BN yang tidak hadir termasuk berada di luar kerana tugas rasmi dan sakit.Mereka ialah Ahli Parlimen Kuala Kangsar Tan Sri Rafidah Aziz,Datuk Dr Zahid Hamidi (Bagan Datoh) yang juga Menteri Di Jabatan Perdana Menteri,Datuk Seri Zulhasnan Rafique (Setiawangsa) yang juga Menteri Wilayah Persekutuan dan Menteri Luar, Datuk Seri Rais Yatim (BN-Jelebu).



Lain-lain ialah Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad (BN-Kangar), Datuk Seri Tengku Azlan Sultan Abu Bakar (BN-Jerantut), Datuk Tiong Thai King (BN-Lanang), Datuk Dr. James Dawos Mamit (BN-Mambong) dan Raimi Unggi (BN-Tenom).

Juga tidak hadir ialah Ahli Parlimen parti SAPP iaitu Datuk Dr Chua Soon Bui (Tawau) dan Ahli Parlimen Sepanggar Datuk Eric Enchin Majimbun.



Tiga dari empat pembangkang yang tidak hadir ialah Nurul Izzah Anwar (PKR- Lembah Pantai), Gobind Singh Deo (DAP- Puchong), Chow Kon Yeow (DAP-Tanjung)

Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia menjalankan pengundi secara belah bahagian dengan undi setiap Ahli Parlimen diambil.



Mengenangkan perang saraf yang dijalankan oleh pembangkang,kebimbangan yang timbul sebelum pengundian dijalankan ialah kemungkinan adanya Ahli Parlimen BN yang mengundi memihak kepada pembangkang menentang usul itu.

Dari keputusan berkenaan nyata tidak ada seorang pun Ahli Parlimen BN yang berbuat demikian.



Pengundian secara ini dijalankan setelah para Ahli Parlimen pembangkang memprotes pengundian awal yang dibuat secara persetujuan suara.

Waktu itu Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Ronald Kiandee pengerusikan sidang.Selepas timbul sedikit kekecohan mengenai cara pengundian Pandikar Amin masuk dan pengerusikan sidang.



Pengundian dijalankan sejurus Shahrir selesai mengulong perbahasan keatas usul itu yang dibentangkan pada sebelah pagi.

Seramai 18 Ahli Parlimen dari kedua pihak bangun berhujah keatas usul berkenaan.



Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata usul yang diluluskan menerusi undi belah bahagian dengan 129 undi bersetuju dan 78 undi tidak bersetuju merupakan usul yang sangat penting dan boleh dianggap sebagai satu undi percaya terhadap kerajaan dan Perdana Menteri.

"Kita bersyukur kerana majoriti anggota dewan menyokong usul ini. Ini tidak bermakna kerajaan tidak mementingkan rakyat kerana kalau tidak diluluskan kerajaan akan menanggung kos yang besar dan akan menyebabkan hutang.

"Ini membuktikan BN masih utuh dan kuat sehingga pilihan raya akan datang," katanya pada para wartawan di lobi Parlimen.

Shahrir berkata tindakan usul itu diluluskan adalah untuk memberi peluang kepada Dewan Rakyat bagi menarik sokongan dari parti pembangkang untuk bersama-sama menghadapi cabaran yang dihadapi.

"Bagi negara kita, ini bukanlah kali pertama hadapi krisis (kenaikan harga petrol dan barangan) seperti ini dan juga kita tidak pernah memilih cara Dana Kewangan Antarabangsa (IMF)pada keadaan itu apabila hadapi masalah kewangan," katanya.

Beliau berkata keupayaan untuk meminjam dari IMF perlu dipelihara dan jika ketika keadaan terdesak barulah negara akan menggunakan cara itu.


Berita sebelum ini... Sehingga jam 3.45 petang Isnin sidang Dewan Rakyat berjalan lancar seperti biasa.Tiada tanda-tanda sesuatu yang gempar akan berlaku.

Tumpuan kini adalah perbahasan usul kenaikan harga petroleum dan barangan yang dibentangkan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Shahrir Samad.Sementara itu ramai pemerhati termasuk orang politik datang untuk melihat perjalanan sidang Dewan Rakyat secara langsung.- 23/6/2008

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |