+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, June 19, 2008

Sayur semakin mahal - Cuaca, kos minyak punca harga sayur Cameron Highlands naik


PENIAGA, Mohd. Radzuan Abdul Malik menunggu pelanggan di Pasar Besar, Kuantan semalam yang menyaksikan kenaikan mendadak harga sayur dari Cameron Highlands.


KUALA LUMPUR - Harga sayur dari Cameron Highlands dikesan naik di beberapa negeri sejak seminggu lalu berikutan cuaca yang tidak menentu serta kos pengangkutan akibat kenaikan harga minyak.

Antara pasaran yang terjejas ialah George Town, Seberang Prai, Kuantan, Johor Bahru dan Alor Star manakala harga masih stabil di Kuala Lumpur.

Di Pulau Pinang, harga sayur khususnya di Seberang Perai naik sehingga 50 peratus, menyebabkan peniaga seperti Abdul Majeed Jamaludin bimbang kehilangan ramai pelanggan.

"Sayur yang naik paling tinggi ialah lada merah, tomato, kacang buncis, kobis dan sawi,'' katanya dengan menambah, peniaga sepertinya dipersalahkan oleh pelanggan atas dakwaan sengaja menjual mahal.

Katanya, apa yang berlaku ialah pemborong sudah meletakkan harga yang tinggi dan mereka tidak ada pilihan selain turut menaikkan harga.

Menurutnya, bagi cili merah, dia menjual RM12 sekilogram (kg) berbanding RM8 pada minggu lalu manakala kacang buncis pula RM6 per kg berbanding RM3.50.

Seorang lagi peniaga, Mohd. Sabri Md. Nasir memberitahu, bagi mengatasi masalah itu, peniaga terpaksa mengurangkan stok dari Cameron Highlands dan menambah bekalan dari pekebun setempat.

Di Kuantan, harga tomato melambung kira-kira 80 peratus kepada RM5.50 sekilogram, juga dikatakan berpunca daripada peningkatan kos pengangkutan.

Malah, para peniaga di Pasar Besar Kuantan memberitahu, harga sayur-sayuran lain juga sudah menunjukkan tanda-tanda kenaikan.



0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |