+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 17, 2008

Tony dakwa Idris bersikap 'kebudak-budakan'

Malaysiakini

Jun 17, 08 11:32am

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) AirAsia Datuk Tony Fernandes berkata rakan sejawatnya dalam Malaysia Airlines (MAS) bersikap "kebudak-budakan" kerana menarik balik diskaun lumayan yang dinikmatinya dalam penerbangan MAS.

tony fernandez and airasiaFernandes memberitahu Bernama malam ini diskaun seperti itu sebenarnya "amalan standard" serupa dengan yang diberikan kepadanya oleh syarikat penerbangan seperti Cathay Pacific, Virgin, Qantas dan sebagainya.

"Ia adalah budi bahasa yang dihulurkan kepada CEO syarikat penerbangan. Sama seperti dalam muzik industri, saya memberikan CD percuma kepada Warner Music atau sebaliknya," kata Fernandes, yang menceburi industri muzik sebelum beliau memulakan AirAsia enam tahun lalu, yang kini berkembang menjadi syarikat penerbangan tambang murah terbesar di Asia, demikian menurut Bernama.

idris jala and malaysia airlinePengarah Urusan dan CEO MAS Datuk Seri Idris Jala, dalam suratnya kepada Fernandes bertarikh 28 Mei, mengumumkan keputusan pengurusan syarikat penerbangan itu untuk menarik balik diskaun perjalanan Fernandes.

Idris berkata pihak pengurusan menerima banyak surat bantahan daripada banyak kakitangan MAS berhubung keistimewaan perjalanan ketua AirAsia itu ekoran "kenyataan negatif" yang dikeluarkannya mengenai MAS.

Dalam suratnya Idris berkata: "Ramai pekerja kami merasa amat tersinggung dan kecewa dengan apa yang mereka baca di akhbar. Perasaan marah di kalangan pekerja ini semakin meningkat, begitu juga dengan tekanan dari pihak kesatuan setiap hari".

malaysia airlines letter to tony fernandez 160608Beliau juga berkata ekoran banyak kritikan Fernandes terhadap MAS, pihak pengurusan tiada pilihan selain menarik balik keistimewaan perjalanan berkuatkuasa 1 Jun.

Pelopor tambang murah


Bagaimanapun Fernandes dalam reaksinya terhadap keputusan oleh seteru dalam perniagaannya itu berkata kritikannya terhadap MAS dicetuskan semata-mata oleh gesaan AirAsia supaya syarikat penerbangan negara itu "bersaing secara sihat".

"Apa yang saya katakan cuma MAS perlu memberikan kami peluang untuk bersaing secara sihat. Contohnya MAS sentiasa menentang penerbangan AirAsia ke Singapura," kata Fernandes semasa merujuk kepada isu utama bagi dua syarikat penerbangan itu, iaitu apa yang dilihat sebagai laluan paling menguntungkan di
rantau ini.

Ditanya sekiranya beliau percaya kesatuan sekerja MAS yang menekan syarikat penerbangan itu untuk menarik balik diskaun 50 peratus bagi Kelas Pertama/Perniagaan dan 75 peratus bagi kelas Ekonomi, Fernandes berkata: "Kami hanya mahu diberi layanan adil. Apa gunanya untuk perkara ini dijadikan terlalu bersifat peribadi?" katanya.

Pelopor syarikat penerbangan tambang murah yang lantang bercakap itu berkata beliau memberikan sepenuh tumpuan kepada perniagaannya dan pemegang
saham AirAsia, sambil menambah, "Orang yang tidak sukakan saya akan sentiasa mencari jalan untuk tidak menyukai saya."

Ditanya sama ada tindakan MAS menarik balik diskaun yang diberikan kepadanya untuk menaiki penerbangan syarikat kebangsaan itu mendatangkan kesan kepadanya, Fernandes berkata "Saya tidak menggunakannya sangat, jadi tidak mengapalah."

Idris ketika dihubungi bertegas bahawa kesatuan pekerja-pekerja syarikat penerbangan itu yang memulakan langkah berkenaan.

Seperti yang dinyatakan dalam suratnya kepada Fernandes, "Ia adalah tindakan yang terbaik buat masa ini berikutan sentimen keseluruhan dalam kalangan kakitangan."

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |