+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, July 14, 2008

Debat Anwar - Shabery esok akan jadi tumpuan negara

Siasah daily

Monday, July 14, 2008




KUALA LUMPUR: Siasah mengutip beberapa pandangan berhubungan perdebatan antara Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Sri Anwar Ibrahim dengan Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek yang bakal berlangsug 15 Julai depan.

Perdebatan tersebut dijangka akan mendapat perhatian seluruh negera berikutan isu yang bakal diketengahkan adalah mengenai kenaikan harga minyak selain faktor pendebat yang merupakan tokoh besar dalam politik tanah air.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pangkor, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir menyifatkan perdebatan itu adalah satu perkara yang baik sekiranya matlamat sebenar dicapai atas apa yang berlaku di negara ini.

Kata beliau, kedua pendebat harus fokus ke arah isu itu (kenaikan harga minyak) dan bukan menuju ke arah yang lain.

"Kritikan yang rasional diperlukan untuk membincangkan perkara yang didebatkan." kata beliau.

Perdebatan Anwar Shabery bakal berlangsuung di Dewan Bahasa Dan Pustaka Kuala Lumpur 15 Julai nanti pada jam 9 malam dan akan disiarkan secara langsung oleh stesen televisyen.
Menurut Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution, perdebatan tersebut wajar dan patut dilaksanakan secara langsung untuk membolehkan semua rakyat menyaksikannya dan mendengar hujah kedua pihak.

Bahkan beliau menyifatkan menyiarkan perdebatan itu secara langsung memberi keadilan kepada semua pihak.

Selain itu beliau juga yakin moderator yang akan mengendalikan perdebatan tersebut, Datuk Johan Jaafar akan berlaku adil di hadapan 200 jemputan yang menyaksikan di DBP dan juga seluruh rakyat Malaysia.

Bagi pengerusi BBC Negeri Perak, Khalil Idham Lim perdebatan itu jika disiarkan secara langsung untuk memberi kesan kepada rakyat Malaysia untuk menilai dakwaan dari pihak pembangkang serta kerajaan.

"Biarlah rakyat yang menilai sendiri akan apa juga keputusan perdebatan itu nanti,satu tindakan yang amat positif," katanya mengulas ringkas kepada Siasah.

Naib Ketua Puteri UMNO, Rasnah Abdul Rasid Shirlin turut positif dengan perdebatan itu dengan menyifatkannya sebagai amat baik kerana akan memberi peluang kepada kedua pihak untuk berhujah.

"Rakyat dapat menilai sendiri di akhir perdebatan itu setelah memberi peluang serta ruang yang cukup kepada kedua pihak.

"Segala perkara akan terungkai dan juga peluang kami untuk melihat dan mendengar apa yang akan dicadangkan oleh Anwar nanti. " kata beliau.

Sementara itu Anwar yang pada awalnya mahu berdebat dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Badawi berharap agar siaran lansung itu tidak akan dibatalkan oleh pihak kerajaan.

Antara perkara yang akan diketengahkan dalam perdebatan itu ialah mengenai cadangan Pakatan Rakyat untuk menurunkan harga minyak.

Debat itu adalah di bawah tajuk ' Hari ini membentuk kerajaan,esok turun harga minyak '.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |