+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, July 11, 2008

Hanya 8 Orang Solat Maghrib Berjamaah ; Masjid Baru Bukan Hanya Menghadapi Masalah Pembinaan

Buletin Online

PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Wartawan Buletin Online
Thursday, 10 July 2008

http://buletinonline.net/images/berita7/masjiddisetiu.jpgKuala Terengganu - Kerajaan Negeri Terengganu khususnya pejabat Hal Ehwal Agama Islam mesti mengambil tanggungjawab kesan tindakan bekas Menteri Besar Dato’ Seri Idris Jusoh

yang telah menjadikan pembinaan masjid sebagai suatu agenda politik.

Pembinaan masjid lebih 50 buah tersebut telah menjadi satu kempen politik besar-besaran menjelang pilihanraya umum yang lalu.

Sehingga kini masih dapat dilihat papan-papan tanda besar (billboard) yang propaganda kempen politik tersebut.
Pembinaan masjid adalah langkah yang terpuji sekiranya bukan untuk tujuan bermegah-megah dan menunjuk-nunjuk akan pembinaannya.

(Yang berseluar adalah pengunjung masjid yang singgah, anak mukim yang memakai kain atau baju melayu)

http://buletinonline.net/images/berita7/masjidkglabuhan1.jpg
Bahkan pengarang UKOM, Ruslan Abdul Rahman menjadikan pembinaan masjid di Terengganu untuk memburuk-burukkan kerajaan Kelantan melalui tulisannya yang berbunyi;

“Walaupun baru dua tahun diberi mandat oleh rakyat untuk memerintah negeri Terengganu, Kerajaan BN Terengganu kini telah membina setiap DUN 2 buah masjid dalam tempoh dua tahun (1 masjid setahun bagi 32 DUN).”
”Demikianlah betapa caknanya Kerajaan Negeri terhadap usaha-usaha meningkatkan syiar Islam di Terengganu; bukannya meningkatkan syiar agama lain seperti pembinaan patung-patung yang besar dan terbesar di Kelantan yang kononnya diperintah oleh ulamak Islam.”

Akibat dari desakan politik yang mensasarkan setiap DUN dibina sebuah masjid, para pegawai mungkin tidak berpeluang menyatakan kebenaran, bahawa adalah berdosa sekiranya membina sesebuah masjid, kemudiannya ia tidak dimakmurkan.

Contoh yang sangat jelas adalah sebuah pembinaan yang dipanggil sebagai Masjid Kristal.

Pembinaan ‘masjid’ yang memakan belanja puluhan juta ringgit dan dibina supaya kelihatan indah, namun ia terletak disebuah pulau yang tidak ada qaryah disekelililingnya.

Apakah ia layak dipanggil sebagai sebuah masjid sekiranya tidak dimakmurkan menurut fungsi sebuah masjid, yang didirikan didalamnya solat lima waktu berjamaah sehari semalam?

http://buletinonline.net/images/berita7/masjidkglabuhan2.jpgPembinaan masjid yang begitu banyak, kini menjadi keluhan masyarakat.

Ramai yang berasa bimbang kerana mereka juga mungkin termasuk dalam orang-orang yang bersubahat kerana membiarkan pembinaan masjid-masjid yang kemudiannya tidak dimakmurkan.

Salah satu masjid tersebut adalah masjid kampung Labohan dalam Daerah Kemaman.

Seorang pengunjung yang singgah di masjid tersebut baru-baru ini telah memberitahu bahawa dia berasa amat sedih kerana masjid yang baru dan begitu indah, hanya lapan orang sahaja penduduk tempatan solat berjamaah.

“Waktu Maghrib adalah ‘prime time’ maknanya waktu utama, walaupun mungkin waktu-waktu lain jamaah tidak ramai, biasanya waktu maghrib ramai.

“tapi sebaliknya di masjid tersebut, dan saya diberitahu banyak masjid-masjid lain yang kekurangan jamaah,”katanya.

http://buletinonline.net/images/berita7/masjidbumbungboco1.jpgMasjid Kampung Labohan, yang berharga RM2.84 juta telah dibina oleh syarikat RSC Construction Sdn. Bhd., bermula pada 15 Ogos, 2005 dan disiapkan pada 11 Februari, 2007.

Sehubungan itu, terdapat beberapa perkara yang dilaporkan oleh semakan audit sebagaimana dalam Laporan Ketua Audit Negara 2006 (Kajian Khas Agensi dan Jabatan), agak mengejutkan.

(Syiling bilik air sebuah masjid yang rosak kerana bumbung bocor)

Perkara-perkara yang tidak mengikut peraturan seolah-olah menjadi kebiasaan, termasuklah dalam perkara-perkara berkaitan pembinaan masjid diseluruh negeri Terengganu.

Semakan Audit terhadap 26 fail tender pembinaan masjid mendapati sebanyak hanya 8 sahaja kelulusan tender yang diberikan kepada kontraktor benar-benar menepati perakuan JKR.

Sebanyak 13 kelulusan tender yang diberikan kepada kontraktor oleh Lembaga Tender Negeri adalah tidak menepati perakuan JKR.
http://buletinonline.net/images/berita7/masjidbumbungboco2.jpg Manakala 5 tawaran tender pembinaan masjid diberi kepada 5 kontraktor yang telah gagal pada peringkat penilaian JKR dengan alasan modal minima tidak mencukupi dan rekod kemajuan kerja semasa kontraktor tidak memuaskan.

Oleh yang demikian tidak hairanlah sekiranya kita melihat kecacatan-kecacatan yang jelas dalam pembinaan masjid-masjid baru terutamanya dari segi kemasan akhir.

Malah ada masjid-masjid baru yang sudah pun mengalami kerosakan, belum pun enam bulan digunakan.

Catatn Hujung Mungkin sebab sudah akhir zaman, seperti maksud hadis : "Tidak berlaku kiamat sehinggalah manusia bermegah-megah dengan masjid-masjid". [HR Abu Daud (no: 449), Nasai (no: 689), Ibn Majah (no: 739). Dinilai sahih oleh Ibn khuzaimah (no: 1323) dan Ibn hibban (no: 1614)].

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |