+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, July 24, 2008

IHP Jun naik 7.7 peratus, inflasi diramal kekal tinggi

Berita Harian

Oleh Abdul Razak Raaff dan Kamarulzaidi Kamis
bhnews@bharian.com.my


BUKTI: Shahrir menunjukkan laporan Indeks Harga Pengguna di Putrajaya, semalam.

PUTRAJAYA: Indeks Harga Pengguna (IHP), pengukur kadar inflasi pada Jun lalu meningkat kepada 7.7 peratus daripada 3.8 peratus pada bulan sebelumnya berikutan kenaikan harga petrol dan diesel pada 5 Jun lalu dengan purata IHP bagi enam bulan pertama tahun ini 3.7 peratus.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad, berkata peningkatan IHP disebabkan kenaikan indeks makanan, minuman bukan alkohol, perumahan, air, elektrik, gas, kesihatan, pengangkutan, pendidikan, restoran, hotel dan pelbagai barangan dan perkhidmatan.

Katanya, indeks kumpulan makanan dan minuman bukan alkohol pada bulan lalu meningkat 10 peratus dan bukan makanan naik 6.7 peratus.

"Kenaikan disebabkan peningkatan harga barangan keperluan seperti beras, roti, susu, sayuran, daging dan ikan. Ini juga berpunca daripada ketidakcekapan sistem pengedaran barangan keperluan harian subsidi tidak sampai kepada pengguna di kawasan luar bandar," katanya pada sidang media bagi mengumumkan data itu di pejabatnya, di sini semalam.

Shahrir berkata, kelemahan sistem pengedaran menyebabkan harga barang keperluan seperti tepung gandum biasa, beras Super Special Tempatan (SST) 15 peratus hancur, minyak masak di kawasan luar bandar meningkat.

"Saya sering mendapat aduan bahan makanan subsidi sukar diperoleh dan jika ada pun cepat habis. Ini biasanya berlaku di luar bandar akibat sistem pengedaran di semua peringkat hingga kepada peniaga," katanya.

Sehubungan itu, kertas cadangan menubuhkan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) untuk menjadi pengedar utama bekalan barangan keperluan di negara ini bagi menangani masalah sistem pengedaran akan dibentang-kan ke Kabinet tiga minggu lagi.

"Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka dan Mara menunjukkan minat untuk memainkan peranan secara langsung dalam sistem pengedaran supaya pengguna berpendapatan rendah mudah memperoleh barang keperluan harian subsidi," katanya.

Sementara itu, Ketua Ahli Ekonomi Malaysia Rating Corporation Bhd (MARC), Nor Zahidi Alias, berkata kenaikan tinggi IHP bulan lalu sudah dijangka susulan penstrukturan semula subsidi bahan api serta kenaikan harga barangan makanan.

"Kami menjangka inflasi pada bulan ini (Julai) kekal tinggi sekitar tujuh peratus sebelum susut sedikit antara enam hingga tujuh peratus menjelang akhir tahun ini," katanya

Semalam, Singapura mengumumkan kadar inflasi bagi Jun meningkat 7.5 peratus, tertinggi dalam tempoh 26 tahun, manakala Korea Selatan merekodkan peningkatan 5.5 peratus, kadar tertinggi dalam tempoh 10 tahun.

Kelmarin Bank Pembangunan Asia (ADB) mengunjur kadar inflasi Asia tahun ini secara umumnya dijangka meningkat, didahului Vietnam 19.4 peratus, Indonesia (10.1 peratus), Filipina (7.2 peratus), China (tujuh peratus), Thailand (6.1 peratus), Singapura (5.8 peratus), Hong Kong (4.7 peratus), sementara Malaysia dan Korea Selatan masing-masing 4.1 peratus.

1 comments:

Unknown said...

Since after the fuel hike increase, this eventually cause the inflation rate to skyrocket. They should stop increasing the interest rate but as well as maintaining the current rate to give spaces for the citizens to buy houses, cars, and making loans. After all this will generate and roll out the money anyway.

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |