+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, July 30, 2008

Implikasi 90 billon barrel minyak ditemui di Artic

Detik daily

Posted on Sunday, July 27 @ 14:13:44 MYT by reformis
Artikel nelayanmuda writes "


Menurut pakar saintis geologi Amerika , mereka menemui 90 billion barrel minyak terpendam di dasar utara Artic yang meliputi kawasan Amerika, Kanada dan Rusia. Ini meliputi 13% minyak, 30% gas asli, dan 20% gas asli cecair.

Apa yang ingin saya highlightkan disini ialah penurunan harga minyak dunia iaitu (crude oil price) dunia telah menurun sehingga $125 sebarrel kemarin dan hari ini jatuh lagi sebanyak $123 seberrel. Dengan kejatuhan harga tersebut haruslah diingat…kita telah merana kerana kenaikan harga minyak jugak iaitu $130-$145 seberrel pada Julai lalu. Ketika itu bapak kepala menteri dan tuan penasihat 25% kita yang amat di ‘sayangi’ telah mengambil langkah drastik untuk menaikkan minyak sehingga RM 2.70 selitter.

Saya bukan orang bijak ekonomi seperti bapak menteri kita yang bernama shahrir samad tu, dan setahu saya kalau kita bergantung kepada harga minyak dunia..sepatutnya teruskanlah kebergantungan kita ni…dan apabila minyak dah turun, kita kena turunlah. Namun tiada pula langkah drastik yang diambil oleh kepala bapok menteri untuk turunkan minyak. Kita tak mintak banyak, cukuplah ambik langkah awal turun RM 0.50 sen dulu..supaya dapat mengimbangi beban yang tersedia ditanggung kita sekarang.

Menurrut seorang pakar ekonomi, golongan yahudi laknat telah menggunakan minyak sebagai ancaman kepada ekonomi dunia dan mengunjurkan agar ekonomi meleset seperti tahun 1997/98 dulu. Dan sekarang nie kera jaan sekali lagi telah mengambil langkah ‘bijak’ dengan mengumumkan agar Proton memajukan kereta pakai bateri!?? Apa sudah bijak sangatkah pok bodolah nie…dia dah lupa ke yang bateri harus dicas dan tariff elektrik akan dinaikkan!! Dan apa akan jadi sekiranya semua orang cas kereta pada waktu malam dan semestinya akan berlakunya shortage pada penggunaan elektrik..ini sekadar pendapat saya yang spontan..mungkin tidak tepat.

Namun, negara India lagi hebat pemikiran mereka dari pok loh yang leloh sokmo tu dan terbaru, mereka telah berusaha memajukan kereta yang menggunakan compressor angin yang diusahakan oleh TATA motor. Apa yang saya boleh katakan ianya murah iaitu lebih kurang US$8000 lebih, boleh bergerak sehingga 300KM sebelum diisi semula, kos isian semula lebih kurang US$2 setangki penuh..dan boleh bergerak sehingga 105KMs.

TETAPI, itu semua tidak penting sangat buat masa sekarang…(in future ok). Pertama-tama bodolah perlulah menurunkan harga minyak dulu…..disini saya sediakan link berita tersebut….

http://www.oil-price.net/

http://yalibnan.com/site/archives/2008/07/us_arctic_may_h.php

http://www.indiandefenceforum.com/index.php?topic=14008.msg157054

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |