+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, July 24, 2008

Kos Senggaraan RM175,229.97 - Tidak Tuntut Jaminan, BPR Siasat

Buletin Online


PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Wartawan Buletin Online
Thursday, 24 July 2008


The image “http://buletinonline.net/images/berita8/xtuntutjaminanproton.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.Pengeluar kereta nasional, PROTON, berkata kos penyelenggaraan dan keberkesanan model Perdana V6 adalah munasabah dan sederhana berdasarkan kepada rekod-rekodnya.

Walaupun kos bagi menggantikan kotak gear mungkin agak mahal, kemungkinan yang berlaku itu boleh dielakkan dengan menghantar kenderaan itu untuk pemeriksaan berjadual dan teratur di pusat-pusat khidmat yang diiktiraf dan dipasang dengan alat ganti tulen, kata PROTON dalam satu kenyataan hari ini.

"Setiap pemeriksaan berjadual ditambah dengan penapis minyak, kebiasaannya akan menelan kos sekitar RM200, tidak termasuk alat ganti yang lain, kata kenyataan itu.

PROTON berkata pada umumnya prestasi kenderaan akan mencapai jangkaan yang diharapkan dan kurang dilanda masalah jika dijaga dengan sempurna dan dikendalikan dengan tabiat pemanduan yang baik.

Bagi Perdana V6, katanya, kekerapan penyelenggaraannya disyorkan bagi jarak di antara 5,000km atau selepas tiga bulan penggunaannya, mengikut mana yang dahulu, sebagaimana laporan Bernama semalam.

"Dengan merujuk kepada salah sebuah kereta yang dibeli kerajaan negeri Terengganu pada Mei 2004, dengan dakwaan terpaksa berbelanja lebih daripada RM100,000 untuk penyelengaraan dan membaikpulih, rekod kita menunjukkan setakat ini tiada tuntutan jaminan dibuat oleh mereka sejak Oktober 2004 bagi kenderaan terbabit, kata kenyataan itu.

PROTON berkata, pihaknya memandang serius perkara itu dan akan menghubungi kerajaan negeri Terengganu bagi mendapatkan maklumat lanjut berhubung rekod penyelenggaraan bagi kenderaan terbabit dalam usaha PROTON menyediakan khidmat bantuan sewajarnya.

Semalam, kerajaan Terengganu dilaporkan bersedia untuk mengemukakan bukti terperinci berhubung dakwaan mengenai kos penyelenggaraan dan membaikbulih yang tinggi bagi Proton Perdana V6 Executive yang digunakan sebagai kereta rasmi untuk menunjukkan kewajaran pembelian kereta Mercedez Benz.

Kerajaan negeri telah membeli 14 kereta Mercedez E200 Kompressor yang berharga RM3.43 juta bagi menggantikan kereta Perdana V6 Executive untuk kegunaan anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dan pegawai kanan kerajaan.

Menteri Besar Datuk Ahmad Said berkata kerajaan negeri Terengganu terpaksa membeli 14 buah Mercedes E200 Kompressor bagi menggantikan Proton Perdana V6 Executive sebagai kenderaan rasmi Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri itu kerana kereta nasional itu mudah rosak dan tidak tahan untuk perjalanan jauh.

Persoalan pertukaran kereta kerajaan negeri Terengganu dan pembelian 14 buah Mercedes E200 Kompressor sudah menjadi isu yang berlarutan sehingga Pejabat Menteri Besar Terengganu terpaksa mengeluarkan kenyataan membela diri.

Setiausaha Pejabat Menteri Besar Terengganu terpaksa mengeluarkan kenyataan membela diri, kelmarin
.

Dalam kenyataan tersebut mengatakan Kerajaan Terengganu terpaksa menyediakan bukti terperinci kos perkhidmatan dan kerosakan kereta apabila isu pembelian sebanyak RM3.43 juta wang rakyat telah diadili oleh media.

"Misalnya, kos penyelenggaraan dua kereta tersebut mencecah RM175,229.97 yang tertinggi dan RM132,357.76 dari 2004 sehingga hari ini," menurut kenyataan itu.

Dalam perkembangan yang sama,

Badan Pencegah Rasuah (BPR) hari ini memulakan siasatan untuk mengesan kemungkinan berlaku penyelewengan dalam kos senggaraan kereta Proton Perdana V6 Executive milik kerajaan negeri Terengganu yang mencecah RM175,229.97 sebuah sepanjang empat tahun lalu.

Pengarah Siasatan BPR, Datuk Shukri Abdull berkata, pihaknya telah menghantar pegawai untuk menyiasat kes itu kerana jumlah bayaran menyenggara kenderaan tersebut terlalu besar.

“Kita sudah hantar pegawai untuk siasat kes ini,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini.

Semalam, pejabat Menteri Besar Terengganu dalam satu kenyataan memberitahu, kerajaan negeri itu terpaksa membayar kos yang tinggi untuk menyenggara kereta model itu sejak 2004 hingga sekarang.

Kos senggaraan yang tinggi itu dijadikan alasan oleh Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said bagi meluluskan pembelian 14 buah kereta Mercedes E200 Kompressor untuk kegunaan Menteri Besar, Exco dan para pegawai kanan negeri Terengganu.

Ditanya adakah siasatan BPR itu akan menjurus kepada peringkat pengeluaran invois dari bengkel dan mengenal pasti pekerja yang bertanggungjawab menghantar kenderaan-kenderaan itu untuk diservis, Shukri enggan mendedahkan cara dan bentuk siasatan BPR.

“Biar kita siasat dahulu, selepas itu baru kita tahu ada penyelewengan atau tidak,” ujarnya.

Shukri menambah, jika terdapat unsur-unsur penyelewengan, agensi itu akan menjalankan siasatan menyeluruh.

Dalam satu senarai kos senggaraan yang dikeluarkan petang ini, kereta Perdana V6 Executive yang pernah digunakan oleh bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh mencatatkan kos tertinggi senggaraan.

Dalam tempoh empat tahun antara 2004 dan 2008, kereta Idris disenggarakan dengan kos RM235,123.08.

Sementara itu, di Putrajaya, seorang lagi pegawai kanan BPR menyifatkan ‘ada sesuatu yang tidak kena’ dengan kos penyenggaraan kereta Proton Perdana V6 Executive kerajaan Terengganu itu.

Timbalan Ketua Pengarah (1) BPR, Datuk Abu Kassim Mohamed berkata, BPR boleh menyiasat kes itu walaupun ia hanya tersiar dalam akhbar.

“BPR tetap akan siasat... ada sesuatu yang tak kena,” katanya.

2 comments:

Unknown said...

Ada baiknya perkara ini cepat-cepat disiasat, sebab angka yang dikeluarkan semalam memang pelik. Terlalu mahal.
Mseti ada orang dah mula tak senag duduk.

Unknown said...

Suruh je BPR siasat. Kos penyelenggaraan terlalu tinggi untuk kereta jenama tempatan.

ADUN terengganu boleh pakai kereta lebih hebat daripada kerajaan persekutuan? Hebat betul sampai lawan taukeh.

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |