+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, July 11, 2008

Masuk Parlimen boleh pakai apa saja kecuali seluar dan baju dalam - Nazri

Harakahdaily

Roy Rasul

Thu | Jul 10, 08 | 6:03:08 pm MYT

KUALA LUMPUR, 10 Julai (Hrkh) - Menteri di Jabatan Perdana, Dato' Seri Nazri Aziz berkata, para wartawan yang datang ke parlimen boleh berpakaian apa saja termasuk seluar jeans kecuali memakai seluar dalam dan baju dalam.

Beliau menegaskan etika berpakaian rasmi iaitu berkot dan bertali leher bagi lelaki dan baju sopan bagi wanita hanya perlu dipatuhi apabila seseorang itu memasuki dewan persidangan.

Dalam satu sidang media di Lobi Parlimen hari ini, Nazri memberitahu pengawal keselamatan parlimen tidak boleh melarang atau mengeluarkan arahan kepada wartawan yang berpakaian tidak mengikut garis panduan berpakaian di parlimen.

Beliau berkata demikian, ketika mengulas sesi penggulungan hari ini yang kecoh seketika apabila isu pemakaian skirt oleh seorang wartawan akhbar Cina yang ditegur pihak keselamatan Parlimen semalam dibangkitkan dalam dewan rakyat oleh Teresa Kok Suh Sim (DAP-Seputeh), hari ini.

Nazri berkata, beliau telah berjumpa dengan speaker dewan dan ketua pengarah parlimen untuk mendapatkan maklumat berkenaan panduan berpakaian di parlimen. Bagaimanapun, walaupun ada garis panduan tersebut, beliau tidak tahu mengenai apa yang berlaku.

"Selama ini kami ada 'guideline' untuk pakaian tetapi saya akan bagi tahu kepada pengawal supaya mereka menjaga keselamatan daripada menjaga hal-hal lain," katanya.

Bahkan katanya, selagi orang awam dan ahli parlimen tidak 'komplen' wartawan boleh berpakaian yang mereka kehendaki.

"Yang menahan orang dan menentukan sama ada boleh atau tidak bukan kerja mereka. Tak ada masalah, pakai apa pun... tolong... jangan pakai baju dalam dan seluar dalam saja, kerana dewan ini banyak benda lain kita nak bincang," katanya.

Sehubungan itu, beliau akan memberitahu kepada pihak pengawal sekiranya tidak ada aduan daripada ahli parlimen barulah garis panduan berkenaan akan diteliti.

"Pada sayalah, kita tumpu kerja dalam dewan," katanya.

Tambah Nazri, beliau akan memaklumkan kepada pegawai-pegawai keselamatan bahawa mereka harus lebih prihatin mengenai keselamatan daripada melihat 'skirt' orang.

"Ahli parlimen pakai tinggi (singkat) juga tak masalah pun. Kalau tak boleh kawal jangan 'double standard', semua jangan kawal... MP boleh telanjang, masuk tak apa, dia orang (wartawan) datang tak boleh. Ini saya tak boleh terima," katanya.- tmj/mks. _

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |