+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, July 7, 2008

Perhimpunan Protes: Sekatan dan dakwaan batal bantut sasaran 1 juta

Utara OnlineBerita

PERHIMPUNAN Aman membantah kenaikan harga minyak anjuran Gabungan Memprotes Kenaikan Harga Minyak (Protes) yang sedang hangat berlangsung di Stadium MBPJ Kelana Jaya dijangka tidak mampu memenuhi sasaran penyertaan seramai satu juta rakyat.



Ini berikutan tindakan pihak polis mulai semalam telah mengadakan sekatan jalanraya dan membuat pemeriksaan setiap kenderaan bukan sahaja yang memasuki kawasan susur masuk stadium berkenaan tetapi juga turut melibatkan jalan-jalan negeri .


Perkara ini didedahkan sendiri oleh beberapa pemimpin Protes termasuk penyelarasnya, Dr Hatta Ramli yang melihat lima sekatan diadakan sepanjang perjalanannya dari Kuala Krai.

Tidak kurang juga ada kalangan rakyat yang awalnya begitu berkobar-kobar turut serta dalam perhimpunan ini kemudiannya was-was untuk mengamatkan suasana perhimpunan selepas menerima perkhabaran bahawa ia telah dibatalkan dan dianggap satu perhimpunan haram kerana tidak mendapat kelulusan permit dari pihak polis.

Selain itu ada juga yang menganggap pertukaran lokasi beberapa kali dalam tempoh singkat turut menjadi faktor yang menjadikan sasaran penyertaan rakyat jauh menyimpang ditambah lagi kontroversial penarikan diri 700 anggota Unit Amal PAS yang ditugaskan mengawal perhimpunan ini.

Acara kemuncak

Justeru, tidak hairanlah andai penyertaan hanya mampu mencapai lingkungan 100, 000 orang sahaja menjelang jam 9.00 malam sebelum bermulanya kemuncak program ucapan perdana para pemimpin tertinggi komponen Pakatan Rakyat yang terdiri daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Md Isa dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Ketika ini, Menteri-Menteri Besar dan Ketua Menteri yang mewakili negeri Selangor, Pulau Pinang dan Kedah sedang menyampaikan ucapan masing-masing manakala Perak dan Kelantan diwakili Datuk Nga Kor Ming dan Datuk Husam Musa.

Dalam hal ini, kita tidak harus menyalah atau menunding jari kepada pihak Protes semata-mata kiranya sasaran yang diharapkan gagal dicapai angkara halangan-halangan kecil ini kerana setiap persiapan kearah itu giat dijalankan setiap hari termasuk roadshow dan majlis penerangan di seluruh negara.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |