+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, July 14, 2008

Umno setuju dialog dengan PAS

Malaysiakini

Jul 14, 08 6:30pm

Umno menyambut baik cadangan presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk berbincang dengan parti itu mengenai isu-isu berkaitan orang Melayu dan Islam.

Presiden Umno berkata parti itu sedia berbincang dengan PAS untuk mewujudkan persefahaman supaya perbalahan yang berkait dengan Melayu dan Islam dapat dikurangkan, lapor Bernama.

"Jika ada persefahaman, maka kuranglah satu masalah yang melibatkan orang Melayu," kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, mengulas kenyataan Abdul Hadi, Jumaat lalu.

Perdana menteri berkata demikian selepas merasmikan persidangan mengenai golongan miskin dan berpendapatan rendah di bandar, di Petaling Jaya hari ini.

Namun, kata Abdullah, apa sahaja yang perlu dilakukan untuk kebaikan orang Melayu juga perlu mengambil kira kebaikan rakyat keturunan lain.

Dalam wawancara eksklusif dengannya yang dimuatkan di laman Harakahdaily.net, Abdul Hadi tidak menafikan wujudnya rundingan antara PAS dengan Umno seperti diura-urakan dengan meluas, termasuk di media, baru-baru ini.

Malah, beliau menganggap menjadi hak parti itu untuk mengadakan rundingan dengan sebarang pihak, termasuk Umno.

"Kalau tidak jumpa dengan Umno macam mana nak sampaikan mesej kita?" kata Abdul Hadi.

"Pertemuan antara individu PAS dengan individu Umno dalam menyampaikan mesej Islam kepada mereka," jelasnya lagi apabila disoal sejauh mana benar dakwaan wujudnya pertemuan tersebut.

Ditanya hasil pertemuan dan rumusan PAS, Abdul Hadi berkata:

"Kita beri penekanan kepada kepentingan Islam supaya Umno berubah. Iaitu merujuk kembali kepada kesilapan yang mereka lakukan yang merugikan umat dan agama Islam itu sendiri."

Abdullah berkata pasukan keselamatan hanya menjalankan tugas, terutamanya untuk mengurangkan gangguan kepada lalu lintas akibat tunjuk perasaan.

"Kumpulan yang mahu mengadakan tunjuk perasaan ini menyebabkan kesesakan lalulintas yang teruk. Polis cuba menyekat kekacauan," katanya, mengulas sekatan jalan raya besar-besaran semalam dan hari ini bagi menghalang perhimpunan yang dikatakan akan diadakan dekat bangunan Parlimen.

Parti-parti Pakatan Rakyat menafikan menganjurkan sebarang perhimpunan hari ini.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |