+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, August 23, 2008

Penurunan 15 sen bukti harga minyak memang boleh diturunkan - Husam

Harakahdaily

Basiron Abdul Wahab
Sat | Aug 23, 08 | 6:17:29 pm MYT

JERANTUT 23 Ogos (Hrkh) - Naib Presiden PAS, Dato' Paduka Husam Musa berkata, penurunan harga petrol dan disel berkuat kuasa hari ini membuktikan bahawa harga bahan itu boleh diturunkan.

Beliau berkata, penurunan harga bahan api itu menyanggah kenyataan Menteri Penerangan, Dato' Ahmad sabery Chik ketika berdebat dengan Dato Seri Anwar 15 Julai lalu kononnya harga minyak tidak boleh diturunkan kerana akan menjejaskan pendapatan negara.

Katanya, beliau pernah meminta kerajaan bersabar supaya jangan manaikkan harga minyak secara drastik dan tergesa-gesa dahulu, tetapi kerajaan Barisan Nasional pimpinan Abdullah Badawi berkeras dan menaikkan harga bahan itu.

Katanya akibat Kenaikan harga minyak menyebabkan negara mengalami kadar inflasi tertinggi sejak lebih 20 tahun lalu dan kini kerajaan terpaksa menelan balik kata-kata mereka sebelum ini.

Beliau ditemui selepas merasmikan Ijtima Pilihan Raya PAS Pahang di Kompleks Tarbiyah Imam Syafie, dekat Temin Jerantut.

Kelmarin, Kerajaan mengumumkan penurunan harga runcit petrol RON97 sebanyak 15 sen daripada RM 2.70 kepada 2.55 sen seliter berkuat kuasa 23 Ogos 2008.

Manakala harga runcit petrol RON92 akan dikurangkan sebanyak 22 sen daripada RM2.62 seliter kepada RM2.40 seliter.

Harga bagi diesel pula diturunkan 8 sen, daripada RM2.58 kepada RM2.50 seliter.

Penurunan harga bahan bakar itu, kata Husam membuktikan kenyataan bahawa harga minyak boleh diturunkan adalah benar.

Ditanya mengenai cadangan kerajaan untuk menetapkan harga minyak setiap awal bulan, Husam berpendapat langkah itu sebagai tidak wajar dilakasanakan.

Ini kerana katanya Malaysia adalah pengeluar minyak.

Katanya menetapkan harga bahan itu berdasarkan harga pasaran dunia adalah tidak adil kepada rakyat.

"Rakyat sepatutnya menikmati harga minyak yang lebih rendah kerana Malaysia negara pengeluar minyak, kita tidak sama dengan Singapura dan Thailand yang tidak mempunyai minyak," katanya.

Katanya, negara-negara pengeluar minyak lain di dunia seperti Mesir (pengeluar minyak dengan kapisiti hampir sama dengan Malaysia) serta negara�negara lain mengenakan harga yang lebih rendah kepada rakyatnya berbading Malaysia. - mns_

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |