+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, August 24, 2008

Tidak perlu berlawan-lawan sumpah antara Saiful dan Anwar - Ustaz Abu Bakar Chik

Buletin Online

PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh SM Noor
Saturday, 23 August 2008


http://buletinonline.net/images/berita9/duabc.jpgKuala Nerus – PAS menegaskan tidak perlu berlawan-lawan sumpah diantara Saiful dan Anwar kerana kes antara mereka berdua adalah kes tuduhan diatas hukum hudud.“Mengikut pengamatan yang kita buat, maka kita mengatakan, bahawa tidak ada sebab untuk berlawan-lawan sumpah diantara Saiful Bukhari dan Dato’ Seri Anwar Ibrahim,


“kerana kes ini adalah kes yang membabitkan tuduhan diatas perkara hudud atau pun kita sebut sebagai qazaf, tuduhan liwat keatas Anwar,” kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu Dato’ Ustaz Hj Abu Bakar Chik dalam ucapannya di majlis ceramah Palestin, di Pekan Batu Enam, dekat sini semalam.


Beliau berkata selama mana tuduhan ini (liwat) telah berlaku, ia hendaklah dibicarakan menurut mahkamah syariah ataupun perbicaraan menurut syarak.

”Tidak boleh kita nak katakan, kerana Saiful bersumpah, Anwar kena bersumpah, tidak boleh!,

“kerana hukum ini adalah hukum berkaitan dengan hudud dan ini memerlukan kepada perbicaraan,”tambah beliau lagi.

Menurutnya, tidak ada sebab mengapa perbicaraan tidak boleh dibuat berdasarkan (perbicaraan) Islam, dan sekiranya amalan sumpah ini menjadi ikutan, maka ramai orang lain yang membuat tuduhan akan bersumpah.


http://buletinonline.net/images/berita9/ceramahpalestin2.jpgJusteru katanya, sekiranya keadaan itu berlaku, ramai orang yang akan teraniaya dan keadilan Islam tidak dapat ditegakkan.


Sebelum itu, beliau berkata Islam sedang berkembang dengan pesat kerana dimana sahaja ada gerakan Islam dan dakwah Islam, pasti Islam akan subur dan berkembang.


“Gerakan Islam dan gerakan politik Islam akan sentiasa berusaha mencapai pemerintahan Islam.
”pemerintah yang berugama Islam, samada mereka membina kedudukan Islam dalam pemerintahan mereka atau mereka akan diketepikan oleh orang-orang Islam dan digantikan dengan pemerintahan Islam” katanya.


Mengulas kedudukan politik Malaysia sekarang ini, beliau berkata, sekiranya pemerintah yang tidak mahu kepada Islam, maka rakyat akan menukarkan kerajaan yang ada kepada kerajaan Islam.


Turut memberikan ucapan adalah Yang Dipertua PAS Kuala Nerus, Ustaz Haji Abu Bakar Abdullah dan Dr. Muhammad Abu Soleh, tetamu dari Palestin yang menghadiri Muktamar PAS yang diadakan di Ipoh pada 15 Ogod lalu.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |