+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, September 3, 2008

Jalin kerjasama umara, ulama


Abdullah Ahmad Badawi yang diiringi Ahmad Zahid Hamidi bersalaman dengan para ulama dan umara sejurus tiba di Dewan Serbaguna Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur untuk mengadakan pertemuan dengan mereka, semalam.


KUALA LUMPUR 2 Sept. - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu golongan umara (pentadbir) dan ulama menjalinkan kerjasama lebih rapat supaya segala isu berkaitan Islam dapat diselesaikan secara lebih menyeluruh.

Perdana Menteri berkata, langkah itu juga mampu mengelakkan perbalahan serta pergeseran di kalangan umat Islam apabila timbul sesuatu isu.

Menurutnya, semua pihak harus sedar bahawa kedua-dua golongan terbabit sangat berpengaruh dalam struktur organisasi masyarakat.

"Saya yakin gabungan umara dan ulama mampu menghasilkan sesuatu yang amat bermanfaat bagi kesejahteraan ummah kerana masing- masing mempunyai pengaruh yang cukup besar di dalam masyarakat.

"Pendapat ulama tidak boleh diketepikan kerana merupakan pihak yang mempunyai pengetahuan mendalam mengenai Islam manakala umara merupakan golongan yang diberi kepercayaan untuk memimpin. Kita amat memerlukan gabungan kedua-dua pihak ini,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis Perjumpaan dan Dialog Perdana Menteri Bersama Ulama dan Umara di Masjid Wilayah Persekutuan di sini hari ini.

Turut hadir ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Dr. Mashitah Ibrahim.

Perdana Menteri kemudian berbuka puasa dan bersolat jemaah Maghrib, Isyak dan diikuti Tarawih secara berjemaah.

Perdana Menteri berkata, golongan umara perlu mendalami ilmu pengetahuan Islam agar dapat memahami peranan yang dimainkan oleh ulama.

''Apabila kita melihat kembali sejarah kegemilangan Islam, kebanyakan pemimpin zaman itu mempunyai pengetahuan yang cukup mendalam tentang Islam dan tidak hairanlah mereka pada masa itu dikenali sebagai ulama.

''Golongan ulama turut menjadi pelopor kepada sesuatu kebangkitan dan menjadi penggerak kepada arus perdana perubahan masyarakat,'' katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |