+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, September 23, 2008

Penyanyi 'Negarakuku' disiasat polis

Malaysiakini

Sep 23, 08 12:03pm

Penyanyi lagu rap kontroversi 'Negarakuku', yang popular dengan nama Namewee, disiasat polis berhubung lagu itu yang mendapat perhatian nasional tahun lalu apabila ia disiarkan di Internet.

Wee Meng Chee hadir selama tiga jam di Jabatan Siasatan Jenayah Perdagangan, Kuala Lumpur mulai 10.30 pagi.

Beliau yang tiba dari rumahnya di Muar, Johor bersama ibu bapanya, antara lain diminta menterjemah lagu rap dalam bahasa Cina itu kepada bahasa Malaysia.

negarakuku national anthem film strip 170707 oi veySewaktu kontroversi itu memuncak Ogos tahun lalu, lagu pemuda 25 tahun itu di laman web Youtube mendapat sambutan hangat anak muda dan pengunjung Internet.

Dianggarkan lebih satu juta orang telah menyaksikan video tersebut di Internet sejak tercetus kontroversi tersebut.

Wee, yang masih belajar di Taiwan waktu itu, turut mendapat kecaman ahli politik kerajaan dan pihak berkuasa Malaysia kerana didakwa membangkitkan isu-isu sensitif tentang agama dan kaum.

Lagu dalam bahasa Cina itu mengkritik polis, amalan rasuah, kelemahan birokrasi, dasar pro-Bumiputera, dan juga mengulas gaya azan dilaungkan yang berselang dengan lagu kebangsaan.

Bercakap kepada pemberita selepas siasatan pada kira-kira 1.30 petang, beliau berkata polis telah menyoal motifnya membuat klip video lagu tersebut.

Beliau mendakwa, polis juga memberitahunya bahawa mereka ingin menutup fail mengenai perkara tersebut.

Sambil menyifatkan Malaysia sebagai sebuah negara yang demokratik, Wee yang telah memohon maaf terhadap penyiaran video tersebut, berkata beliau tidak fikir tindakan lanjut akan diambil terhadapnya.

Bagaimanapun polis pula berkata, Wee sedang disiasat mengikut Akta Hasutan dan perkara itu akan dirujuk kepada timbalan pendakwaraya.

Laporan penuh di sini

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |