+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, September 24, 2008

Turunkan Harga Minyak Serta Merta!

Tranungkite

Dilulus terbit pada Monday, September 22 @ 21:45:53 MYT oleh SongkokPutih

Kenyataan Media Oleh Kamaruzaman Mohamad

 Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan mendesak agar Kerajaan Malaysia menurunkan serta merta harga minyak petrol dan diesel dipasaran. Berdasarkan laporan agensi tenaga dari Amerika, Energy Information Administration harga minyak dunia telah mengalami penurunan yang banyak bermula dari minggu keempat bulan Julai 2008.

Pada 5 Jun yang lalu, Kerajaan telah memecahkan rekod penderitaan rakyat dengan menaikkan harga minyak petrol sebanyak 78 sen dan diesel sebanyak RM1.00 setiap liter. Harga baru petrol dan diesel di pam adalah RM2.70 seliter dan RM2.58 seliter.


Pada ketika itu harga minyak dunia adalah sekitar USD 126.06 setong dan pada 6 Jun ia jatuh kepada USD 121.36 setong. Dari tempoh itu hinggalah ke hari ini harga minyak dunia yang tertinggi direkodkan adalah pada minggu pertama bulan Julai 2008 iaitu sebanyak USD 137.11 dan kemudiannya menurun hingga sekarang.

Kerajaan hanya menurunkan harga minyak petrol sebanyak 15 sen dan menjadikan harga baru petrol kepada RM2.55 seliter, manakala harga diesel diturunkan sebanyak lapan sen menjadikan harga baru runcitnya sebanyak RM2.50 pada 23 Ogos 2008. Walaubagaimana pun penurunan itu belum cukup buat rakyat.

Berdasarkan statistik semasa, harga minyak pada minggu pertama bulan September 2008 adalah USD 106.41 setong dan pada minggu kedua bulan September 2008 adalah USD 98.53 setong.

Harga terkini yang dilaporkan sejak awal bulan Ogos 2008 sebenarnya adalah lebih rendah jika dibandingkan dengan harga semasa Kerajaan mengumumkan kenaikkan harga minyak yang berkuatkuasa pada 50 Jun 2008.

Jika mengikut harga minyak dunia sekarang Kerajaan Malaysia sewajarnya menurunkan harga minyak sekurang-kurangnya kepada RM 1.92 seliter iaitu harga asal sebelum 5 Jun 2008.

Pemudawilayah juga akan menghantar memorandum kepada Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna pada minggu hadapan sekiranya kerajaan enggan menurunkan harga minyak. Seharusnya Kerajaan mengambil langkah segera dan Menteri KPDHEP tidak seharusnya mempermainkan rakyat dengan mewar-warkan akan menurunkan harga minyak tanpa adanya sebarang perlaksanaan segera.

Pemudawilayah mengecam tindakan itu kerana dilihat cuba mengambil kesempatan politik walhal ketika menaikkan harga minyak pada bulan Jun yang lalu Kerajaan bertindak secara mengejut tanpa memberikan gambaran awal pada rakyat.

Oleh itu, Pemudawilayah mendesak Kerajaan menurunkan harga minyak serta merta bagi meringankan beban rakyat pada hari ini.

Kamaruzaman Mohamad
Ketua
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |