+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, September 3, 2008

Umno Ternyata Semakin Naif!

msomelayu

SATU segi kesediaan Umno memohon maaf kepada masyarakat Cina atas keterlanjuran pemimpinnya sesuatu yang baik dan terpuji. Langkah mengaku kesilapan dan bertanggungjawab atas apa yang berlaku adalah langkah terpuji. Sikap begitu juga dianggap sebagai jantan (gentelmen) dan dianjurkan oleh Islam.

Bagaimana pun bukan bermakna semua sikap bertanggungjawab seperti itu perlu dan dilihat sebagai baik dan sesuai. Adakalanya bersikap demikian bukan kerana ketinggian akal budi pemimpin berkenaan tetapi ia dibuat kerana mereka dalam keadaan terdesak dan tertekan. Ada juga kadang jala kerendahan diri disebabkan kerana penakut! Hanya mereka yang lemah saja mudah mengaku salah kepada sesuatu keadaan yang belum tentu siapa salah siapa benar demi menyelamatkan diri mereka.

Begitu juga dalam hal ini, tindakan Timbalan Presiden Umno, Mohd Najib Razak memohon maaf kepada masyarakat Cina secara terbuka yang kurang senang dengan kenyataan Ketua Umno Bukit Bendera, Ahmad Ismail tempoh hari itu dilihat sebagai satu tindakan terdesak dan tertekan serta tidak penting berbuat demikian. Apakah wajarnya bagi seorang tokoh Umno seperti Najib untuk memohon maaf?

Rasanya kesalahan atau keterlanjuran yang dilakukan oleh Ahmad itu bukan satu dosa besar sehingga sebuah parti yang dianggap bermaruah memperjuangkan Melayu memohon maaf begitu. Kalau pun benar Ahmad membuat kenyataan bermaksud menghina begitu, sepatutnya bukan sebuah parti yang menghulurkan permohonan maaf. Cukuplah individu yang nakal itu saja memohon maaf kepada masyarakat Cina.

Agak janggal dan pelik sedikit dengan apa yang berlaku itu. Menurut Najib kenyataan yang menyinggung masyarakat Cina itu dibuat oleh Ahmad atas sifatnya secara peribadi bukan menggambarkan kenyataan daripada Umno seluruhnya. Nah... kalau begitu kenapa pula Najib susah payah menjadi hamba untuk memohon maaf (apologetik) kepada masyarakat Cina? Sepatutnya Najib arahkan Ahmad saja memohon maaf dan tidak sampai melibatkan Umno!

Tidak cukup dengan perbutan Najib yang dilihat seolah-olah gentelmen tetapi lemah itu, Ahmad pula akan dikenakan tindakan. Apakah permohonan maaf itu bukan merupakan satu hukuman kepada Ahmad dan Umno atas sikap yang dianggap melampau itu? Dalam konteks apa yang berlaku tindakan Umno benar-benar mencabar maruahnya sendiri.

Pada hemat saya dari segi sejarah kenyataan Ahmad itu tidak ada cacat celahnya. Menurut sejarah kenegaraan ini masyarakat Cina, India, Feringgi dan lain-lain adalah pendatang ke negara ini. Semua orang yang celik sejarah tahu akan susur galur bagaimana mulanya mereka datang bermukim seterusnya mengumpul kekayaan di negara ini.

Masyarakat itu bukan penghuni asli dan mereka adalah pendatang, yang dibawa oleh penjajah untuk dijadikan boroh ataupun datang sendiri kerana ingin mencari makan. Dalam konteks itu masyarakat berkenaan adalah pendatang dan menumpang di negara ini. Dasar Jusoli memberi kesempatan kepada mereka untuk menjadi rakyat negara ini.

Status mereka itu berubah selepas mereka diterima menjadi warganegara ini. Bagaimanapun dari segi tawarikh dan keaslian mereka ia tidak boleh dipadam mereka adalah sebagai penumpang. Tidak ada salahnya kalau Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera memberi tafsiran demikian kerana ia adalah fakta sahih dari lipatan sejarah mengenai mereka.

Apakah bercakap benar terhadap sesuatu yang benar dianggap bersalah ataupun merupakan hasutan?

Saya rasa baik Najib atau Abdullah Ahmad Badawi memahami hakikat ini. Namun kerana kedudukan Umno yang lemah, tertekan menyebabkan mereka jadi kabur mengenai realiti ini dan lebih merelakan memukul anak sendiri kerana ingin menjaga hati jiran.Tidak ada gunanya kalau menjadi baik tetapi hipokrit?

Perlu diingatkan pemohonan maaf seperti mana disebut Najib itu adalah kali kedua dalam tempoh terdekat ini selepas adik sepupunya yang juga Ketua Pemuda Umno, Hishmuddin Hussein memohon maaf atas keterlanjurannya bermain dengan keris telanjang tidak lama dulu. Apakah tugas dan kewajiban kedua anak bekas Perana Menteri itu ialah memohon maaf kepada masyarakat Cina di negara ini?

Dalam musim hari ini pemimpin Umno hendaklah berhati-hati dan menjaga lidah dan tangan jangan sesekali bermain dengan peralatan tradisi Melayu seperti keris atau lembing ataupun bercakap mentafsirkan sejarah kalau tidak mahu kena potong tangan dan dikerat lidah oleh parti mereka bernama Umno.

Apapkah pengertian yang boleh diambil dari apa yang berlaku dan dilakukan ke atas Umno itu (desakan dan tekanan) ialah bernatijah kerana parti tertua orang Melayu itu sedang diancaman kepupusan semangat dan berada dalam tahap jiwa paling lemah kini. Kelemahan dan kepupusan semangat ini salahnya bukan orang lain melainkan pemimpin tertinggi mereka disaat ini, iaitu Mohd Najib Razak dan Abdullah Ahmad Badawi.
Justeru kalau begitu sudah sampai masanya Umno menyalinkan kedua pemimpin mereka itu dengan watak-watak dan sosok yang berani, bersih dan tidak mudah akur kepada tekanan dan asakan serta berani pula berlawan mempertahankan maruah dan martabat! [wm.kl 5:30 am 03/09/08]

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |