+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, October 31, 2008

‘Hadiah Istimewa’ Menjelang Monsoon Cup - Penduduk Tok Abu Terima Notis Roboh Rumah

Buletin Online

Ditulis oleh WanKay
Friday, 31 October 2008

http://buletinonline.net/images/berita13/notisrumahtokabu.gif
Hairan??!! Rumah yang bertanda pangkah menerima notis roboh, rumah yang bertanda anak panah (rumah kerabat JKKK) tidak diberi notis !

Kuala Nerus – Tempias pembangunan ‘rakus’ Pulau Duyong dan Monsoon Cup bakal memberikan ‘hadiah istimewa’ kepada penduduk asal yang tinggal di pesisir sungai Terengganu dalam DUN Seberang Takir.

Dalam keadaan ‘kroni’ yang terbabit bergembira menyambut keputusan kerajaan meneruskan penganjuran sukan tersebut dengan peruntukan RM22.6 juta, tiga keluarga di Kampung Tok Abu Seberang Takir mengalami ‘detik cemas dan perasaan gundah gulana’ kerana rumah mereka akan dirobohkan pada bila-bila masa mulai 22 Oktober lalu.


Pihak Pejabat Tanah Kuala Terengganu telah menghantar notis pada 22 September lalu mengarahkan mereka berpindah dalam tempoh 30 hari dan ‘merombak’ rumah mereka sendiri, sebelum pihak pejabat ‘membawa jentolak’ untuk menyodok dan merobohkannya.

http://buletinonline.net/images/berita13/mangsatokabu.jpgSeorang penduduk yang terlibat, Encik Mokhtar Ali, 56, dari Kampung Seberang Tok Abu mendakwa beliau adalah penduduk asal dan telah tinggal di atas tanah tersebut sejak lebih 20 tahun lalu.

Katanya, tanah tersebut merupakan peninggalan keluarga serta mengakui tidak pernah membuat permohonan secara rasmi kerana pernah mendapat jaminan dari wakil rakyat Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN).

“Saya akui kesilapan tidak membuat permohonan rasmi tetapi telah tinggal sejak lebih 20 tahun dan penduduk asal di kampong ini.

“Saya pernah dapat ‘jaminan’ seorang bekas wakil rakyat Umno-BN ketika itu supaya duduk (tinggal) di atas tanah itu tanpa rasa bimbang kerana telah turun-temurun,” jelasnya kepada Buletinonline, hari ini.

Beliau melahirkan rasa sedih dan dukacita kerana menerima notis dari kerajaan yang dipilihnya pada pilihanraya umum yang lalu.

“Saya rasa terkilan dan sedih dengan penerimaan notis itu dan harap kerajaan buat pertimbangan semula dengan menyediakan tapak baru untuk kami sekeluarga sebagai tempat tinggal baru,” katanya ketika ditemui Buletinonline semalam.

Menurutnya, pihak kerajaan negeri tidak akan membayar apa-apa pampasan terhadap notis tersebut kerana didakwa menceroboh tanah kerajaan.

http://buletinonline.net/images/berita13/makciktokabu.jpgSeorang warga emas dan ibu tunggal, Wan Mariam Endut, 62, turut melahirkan rasa sedih, terharu dan marah dengan perintah pejabat agar tanah yang diterokai oleh datuk neneknya, dikosongkan segera.

“Mak Cik cukup-cukup sedih dan terasa hati bila dapat notis kerajaan supaya kami kosongkan tanah itu yang diduduki sejak lebih 35 tahun lalu.


“tanah ini telah di terokai, diusahakan dan diduduki oleh ibubapa dan datuk nenek Mak Cik sejak Mak Cik dilahirkan lagi,

“Mak Cik pernah buat permohonan tanah itu sejak 10 tahun lalu tetapi kerajaan tidak memberikan jawapan dan tiba-tiba menerima notis roboh,” ujarnya dengan nada sedih dan terharu.

Katanya, kerajaan negeri perlu melihat kewajaran ‘menghalau’ penduduk asal yang tinggal di atas tanah tersebut sejak terun-temurun lagi.

Beliau juga meminta kerajaan berlaku adil, kerana menurutnya hanya tiga buah rumah sahaja disitu yang menerima notis roboh sedangkan dua rumah yang didiami oleh ‘kaum kerabat Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung tidak diberi notis.

“Kerajaan kena adil, jangan pilih kasih, mengapa rumah Mak Cik yang kena sedangkan dua rumah lagi ‘adik beradik’ JKKK tidak diberi notis,”katanya sambil jarinya menunjuk kearah dua buah rumah tersebut.

http://buletinonline.net/images/berita13/yadagang.jpgPengerusi Majlis Tindakan Dun (MTD) Seberang Takir, Haji Zakaria Dagang meminta kerajaan negeri membuat pertimbangan hak milik kepada tiga orang penduduk asal yang ‘tercicir’.

“Saya minta kerajaan negeri buat perkiraan dan pertimbangan semula untuk beri hak milik kepada tidak orang penghuni yang masing-masing telah terima notis roboh rumah mereka.

“mereka (mangsa) adalah penduduk asal di Kampung Tok Abu ini dan wajar diberi hak milik ke atas tanah yang telah mereka terokai dan usahakan,

“menurut kaedah Islam, mereka berhak diberi hak milik kerana usaha mereka ‘menghidupkan’ tanah tersebut ” ujarnya.

Katanya, tanah ganti dan pampasan perlu diberi jika kerajaan negeri terpaksa mengambil balik tanah-tanah tersebut.

http://buletinonline.net/images/berita13/farizmusa.jpgKetua Angkatan Muda Parti KeADILan Rakyat (AMK) Terengganu, Fariz Musa isu tersebut perlu ditangani segera dengan menggantikan tapak tanah baru kepada penduduk terbabit.

“Masalahnya, ke mana mereka hendak pergi jika rumah mereka dirobohkan dan kerajaan perlu tangani segera dengan menggantikan tapak tanah baru kepada penduduk yang terlibat dengan pengambilan balik tanah di Kampung Tok Abu,” tegasnya.

Oleh itu, katanya pihak Pejabat Tanah Daerah perlu menyediakan tapak tanah baru kepada beberapa buah keluarga tersebut yang tidak berjauhan dengan tempat kerja mereka.


Menurut notis (imej bawah) yang dikeluarkan oleh Pejabat Tanah Kuala Terengganu, penduduk terbabit didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 425 (1) Kanun Tanah Negara yang boleh diambil tindakan denda tidak melebihi RM50,000.00 atau tidak lebih lima tahun penjara atau kedua-dua sekali.

Notis berkenaan turut memaklumkan bahawa pihak Pejabat Tanah Daerah tidak akan mengeluarkan apa-apa amaran lagi dan tindakan roboh boleh dilakukan pada bila-bila masa dari sekarang

http://buletinonline.net/images/berita13/notisrumahtokabu1.gif.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |