+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, November 10, 2008

Gaduh, mabuk lawan Shuffle

MyMetro

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Syarifah Dayana Syed Bakri

am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Tarian Shuffle sepatutnya menjadi aktiviti sihat di kalangan remaja kerana selain mempamerkan kemahiran tarian kaki, ia juga baik untuk membina stamina dan kesihatan jantung.

Bagaimanapun, di kawasan siar kaki di Bukit Bintang di sini, lain pula jadinya apabila segelintir kumpulan remaja penggemar tarian berasal Ireland itu menjadikannya sebagai lesen untuk pergaulan bebas, minum arak dan bergaduh sesama sendiri.

Difahamkan, tarian itu yang popular di Australia selepas dilakukan beberapa pengubahsuaian mengikut peredaran zaman, kini begitu cepat merebak dan menambat hati remaja Melayu termasuk murid sekolah rendah sehinggakan mereka tidak segan silu menari sama ada di kawasan awam atau sekolah.

Ia juga menenggelamkan kegilaan golongan itu terhadap budaya skinhead dan punk menyebabkannya menjadi buah mulut di kalangan remaja kota sehinggakan sekitar Bukit Bintang tidak ubah seperti tapak pesta apabila golongan berusia 13 hingga 19 tahun berkumpul menyaksikan beberapa kumpulan mempersembahkan kemahiran tarian Shuffle.

Seorang remaja dikenali sebagai Daniel yang berkunjung saban minggu ke situ, mendakwa bagaimanapun terdapat beberapa kumpulan Shuffler yang tidak sebulu dan gemar bergaduh sesama mereka.

“Biasanya kumpulan ini datang setiap minggu untuk bertarung menari bagi menunjukkan siapa lebih hebat. Kadangkala pertarungan itu membawa kepada pergaduhan,” katanya.

Seorang penggemar tarian itu, Boy, 18, berkata dia mula terikut-ikut menari Shuffle selepas melihat beberapa rakannya menari dalam kelas.

Menurutnya, langkah tarian itu agak unik berikutan ia banyak bergantung pada gerak kaki yang seolah-olah seperti berlari setempat, namun dengan pelbagai langkah berbeza.

Berdasarkan maklumat di Internet, tarian Shuffle mempunyai beberapa teknik unik seperti Puppet Dance, Jump Style hinggalah teknik paling sukar yang dipanggil Hard Shuffle.

“Saya terpikat dengan tarian ini dan hampir setiap hari berlatih untuk memastikan saya mahir. Malah, saya turut mempelajari asas tarian ini melalui laman web dan video.

“Biasanya, kami gemar menari di khalayak ramai kerana ada geng lain akan cuba melawan. Apabila berlaku cabar mencabar, barulah keadaan jadi ‘panas’ dan seronok,” katanya.

Menurutnya, penari Shuffle yang tidak cukup stamina biasanya cepat letih mudah dikalahkan.

“Bagaimanapun, ada di kalangan mereka tidak puas hati kerana kalah dan nak cari gaduh. Lebih bengang apabila mak we kena usik. Akibatnya kami bergasak setiap kali terserempak dengan ahli kumpulan itu,” katanya,

Seorang lagi remaja, Mazan, 16, mendakwa tarian Shuffle hanya untuk suka-suka dan riadah.

“Ketika menari Shuffle, jantung kita akan menjadi pantas dan langkah tarian itu menyebabkan otot kaki jadi kuat.

“Namun, kalau salah cara, ada yang terseliuh kaki terutama di kalangan mereka di peringkat asas.

“Apa yang saya tahu, tarian Shuffle di sini berbeza dengan di barat kerana gaya Malaysia diubah suai,” katanya.

Mazan juga tidak menafikan ada di kalangan remaja Melayu yang minum arak sebelum menari, kononnya untuk memberi ketenangan.

“Mungkin mereka nak tunjuk hebat atau rasa dah besar,” katanya.

Pengamatan wartawan Harian Metro yang berkunjung ke tapak Shuffle itu, mendapati walaupun terdapat dua hingga tiga kumpulan mempamerkan kebolehan menari, namun lebih ramai remaja hanya sekadar berpeleseran di kawasan itu.

Mereka tidak segan silu merokok serta berpelukan antara lelaki dengan perempuan, malah ada yang tidur di kaki lima akibat keletihan kerana melepak.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |