+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, November 14, 2008

GPMS sokong kenyataan K.Polis Negara: Jangan perlekeh kenyataan Majlis Fatwa

Mstar Online

GPMS mengalu-alukan kenyataan amaran yang tegas oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkenaan kecenderungan sesetengah NGO yang mempersoalkan tindakan Majlis Fatwa Kebangsaan mengenai isu ‘pengkid’ tempohari.

GPMS menganggap kenyataan amaran tersebut adalah amat tepat bagi menentukan tidak ada pihak yang berterusan memperkecilkan peranan Majlis Fatwa dan mempermainkan keputusan yang telah diambil oleh Majlis tersebut.

Dalam kenyataannya hari ini, Presiden GPMS, Dato' Reezal Merican Naina Merican berkata, GPMS cukup percaya - fatwa adalah suatu keputusan ulama’ yang cukup teliti dan berhemah, diperkasa lagi dengan sandaran rujukan agama yang tuntas dan padu. Sewajarnyalah, keputusan seperti ini tidak disanggah dan wajib dihormati oleh semua pihak.

"GPMS ingin menyatakan kekesalan yang teramat sangat dengan tindakan beberapa NGO seperti Katagender dan Food-not-Bombs yang mengadakan demonstrasi berkenaan isu sama baru baru ini. GPMS ingin mengingatkan mereka bahawa keputusan Majlis Fatwa adalah terkait langsung dengan soal hukum agama. Ianya tidak wajar sama sekali dibawa ke jalanan sebagai modul demonstrasi yang sempit dan dangkal," katanya.

GPMS ingin sekali lagi menegaskan bahawa agenda keterbukaan mestilah diiringi dengan rasa tanggungjawab dan amanah kepada keharmonian hidup bermasyarakat. Tindakan mencampuri urusan dan mempertikai keputusan Majlis Fatwa boleh disifatkan sebagai amalan yang kurang ajar dan tidak menghormati institusi agama. Keterlibatan kalangan bukan Muslim dalam darihal ‘fatwa’ ini juga boleh mendatangkan rasa kurang senang di kalangan umat Islam.

GPMS juga ingin menyelar beberapa tulisan yang turut mempersoalkan tindakan yang diambil oleh Majlis Fatwa. Mempersoalkan tindakan Majlis Fatwa, dengan menggunakan istilah ‘individualism’, ‘kesaksamaan gender’, ‘kebebasan’ dan sebagainya bukanlah suatu tindakan yang baik dan dialu-alukan. Suka diingatkan bahawa keputusan Majlis Fatwa adalah bersandarkan lunas perundangan dan hukum Islam yang jelas.

Majlis Fatwa Kebangsaan adalah sebuah institusi agama yang wajar dihormati dan disantuni oleh segenap kelompok masyarakat. Keputusan yang diambil secara ‘konsensus’ dan dengan persetujuan para mufti, bukanlah suatu keputusan polisi dan dasar yang terlalu wajar untuk didebatkan secara terbuka. Minda yang rasional semata-mata tidak boleh menghalalkan perkara yang tidak wajar pada pandangan agama.

Jelas Reezal, "GPMS amat mengharapkan agar amaran Ketua Polis Negara dapat dijadikan sebagai sempadan pandangan kepada mana-mana pihak yang terus celupar untuk mempersoalkan hukum agama. Kita jangan terlalu terbawa-bawa dengan budaya keterbukaan yang songsang – sehingga sanggup menidakkan dan bersikap celupar terhadap institusi agama seperti Majlis Fatwa."

Katanya lagi, dalam isu yang berkaitan dengan agama, kita perlu mempunyai suara yang tegas, apatah lagi tunduk dengan desakan NGO yang entah apa asas ‘akal budinya’.

"Jangan kita terlalu ghairah untuk mencampur-adukkan semua perkara, sehingga gagal menyantuni pandangan para ulama’ dan mufti," kata Reezal.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |