+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, November 13, 2008

Harga beras turun minggu depan

Kosmo Online

KUALA LUMPUR – Kerajaan akan menurunkan harga beras Super Tempatan Lima Peratus Hancur (ST5) dan Super Tempatan 10 Peratus Hancur (ST 10) apabila langkah pentadbiran diwartakan minggu depan.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed berkata, beras ST15 tidak terbabit kerana harganya sudah rendah iaitu RM1.80 sekilogram serta tidak naik sejak 10 tahun lalu.

Tambahnya, harga beras ST5 dan ST10 sudah rendah kerana terdapat beberapa syarikat menurunkan harga walaupun harga siling masing-masing adalah RM2.80 dan RM2.70 sekilogram.

“Realitinya, harga sudah lebih rendah. Bagaimanapun, kerajaan akan laksanakan langkah pentadbiran untuk pastikan semua pemborong dan peruncit mengikut arahan menurunkan harga beras berkenaan.

“Oleh itu, kita akan wartakan langkah pentadbiran ini pada minggu depan dan letak harga baru bagi beras ST5 dan ST10,” katanya yang menjawab soalan tambahan Datuk Seri Azmi Khalid (BN-Padang Besar) yang mengemukakan isu agar harga beras turun memandangkan terdapat penurunan harga runcit minyak.

Bermula pada Jun lalu, kerajaan mula memperluaskan kawalan harga ke atas beras ST5 dan ST10 bagi memastikan ia tidak melambung berikutan kenaikan harga beras di pasaran dunia sementara kawalan bagi harga beras ST15 pula dimulakan sejak 1998.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |