+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, November 11, 2008

Pengebom Bali dikebumi

Berita Harian


PENYOKONG pengebom Bali berasak-asak dengan anggota keselamatan ketika pengebumian Amrozi dan Ali Ghufron di Jawa Timur, semalam. Gambar kecil dari kiri Amrozi, Imam Samudra dan Ali Ghufron (Mukhlas).

Suasana tegang selepas Amrozi, Mukhlas, Imam Samudra ditembak

TENGGULUN: Ketegangan dan pergaduhan meletus selepas tiga pengebom Bali menjalani hukuman mati dan dihantar untuk pengebumian di kampung halaman masing-masing, semalam.

Amrozi, 47, abangnya Mukhlas, 48, dan Imam Samudra, 38, ditembak mati di sebuah ladang oren berhampiran penjara mereka di pulau Nusakambangan, selatan Jawa, lapor televisyen TV One.

Satu sumber penjara memberitahu AFP, mereka menjerit 'Allahu Akbar' ketika diiringi keluar dari bilik penjara oleh polis separa tentera sejurus sebelum tengah malam Sabtu.

Dalam serangan pada 2002, mereka mensasarkan kelab malam penuh sesak di Bali, membunuh lebih 160 warga asing termasuk 88 rakyat Australia serta 38 rakyat tempatan.

Pengebom yang juga anggota Jemaah Islamiyah (JI) yang didakwa ada hubungan dengan al-Qaeda, menyatakan tidak pernah kesal dengan kematian 'kafir' dan mendakwa kematian mereka adalah 'syahid'.

IBU Imam Samudra, Embay Badriyah hadiri pengebumian anaknya di Banten, semalam.

Beratus-ratus penyokong bertembung dengan anggota polis ketika jenazah Mukhlas dan Amrozi yang digelar 'pembunuh tersenyum' - dihantar helikopter ke sini, di Jawa Timur.

Polis bersenjata tidak dapat mengawal kira-kira 500 penyokong yang mengelilingi ambulans membawa jenazah. Pertembungan meletus dan polis terpaksa menjarakkan diri di tepi jalan raya di tengah laungan 'Jihad' dan 'Keluar'.

Senario sama kelihatan di Serang, bandar Jawa Barat ketika jenazah Imam Samudra dibawa ke kawasan perkuburan.

Anggota kumpulan radikal diketuai ulama Abu Bakar Bashir, pengasas bersama JI yang dipenjarakan kerana berkonspirasi dengan serangan itu sebelum dibebaskan, memaksa orang ramai ke tepi untuk memberi laluan kepada jenazah.

Wartawan Barat di kedua-dua perkampungan dimaki dengan kata-kata 'kafir' dan dihalau. Namun, majoriti umat Islam Indonesia tidak bersimpati dengan militan dan ada yang menyifatkan 'jihad' pengebom adalah salah.

"Jika peperangan meletus, berperang untuk berjihad adalah baik untuk agama namun jangan lakukannya di Indonesia. Bali bukannya medan perang," katanya.

Dalang di sebalik pengeboman Bali dan serangan berikutnya, rakyat Malaysia Noordin Mohammad Top, masih bebas dan tumpuan kini diberi kepada usaha menahannya. - AFP

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |