+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, November 17, 2008

Perbaiki cara hidup, pilih jalan Islam - Tuan Ibrahim

Harakahdaily

Hashim Abdullah
Fri | Nov 14, 08 | 2:31:29 pm MYT

TEMERLOH, 14 Nov (Hrkh) - Umat Islam perlu memperbaiki cara hidup yang lebih selamat dengan pemgawalan yang digariskan Islam bagi mengatasi kemelut sosial yang sedang melanda, demikian intipati kuliah bulanan Pesuruhjaya PAS Pahang, Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man.

Tuan Ibrahim dalam kuliah tarbiyah yang diadakan di Kampung Batu Satu dekat sini, baru-baru ini menekankan pengisian rohani dan jasmani yang seimbang belandaskan Islam mesti dijadikan amalan kehidupan seharian bagi mencapai keselamatan dunia dan akhirat.

Bermula dengan pembentukan diri melalui amalan pemakanan Pesuruhjaya PAS Pahang itu menasihatkan umat Islam tidak berhutang dalam pengurusan makanan yang dimakan setiap hari.

"Seboleh-bolehnya kalau kita makan biarlah makanan yang kita makan itu tidak berhutang. Benda lain tak apalah, macam kita hutang rumah, kita hutang kereta kerana benda itu kita nampak.

"Barang yang kita nampak ni mudah kita ingat nak bayar hutang. Tapi, makanan ni kita makan hilang. Lama-lama kita lupa, akhirnya tak bayar hutang, tak bayar hutang ni berat di sisi Islam, seboleh-bolehnya kita tak berhutang," katanya.

Tambah Tuan Ibrahim dalam membina gerbang perkahwinan umat Islam perlu menekankan soal mendapat keberkatan dalam perkahwinan kerana perkahwinan yang mendapat keberkatan akan memperolehi kesejahteraan.

Tambah Tuan Ibrahim lagi, Islam mengajar kita bagaimana untuk membina rumahtangga yang selamat dan sejahtera.

Katanya untuk mendapat keberkatan umat Islam disuruh mengurangkan mahar (mas kahwin) bagi mengelak berlakunya masalah dalam membina rumahtangga.

"Kita jangan ikut macam artis, maharnya mahal tapi empat bulan kahwin dah bercerai. Kita ikut yang Islam ajar iaitu perkahwinan mendapat berkat," katanya.

Perkara ketiga yang ditekankan Tuan Ibrahim dalam kuliahnya ialah setiap umat Islam terutamanya pendukung pejuangan Islam tidak boleh melengahkan kerja- kerja jihad dan kebajikan.

"Tiap-tiap umat Islam mesti ada niat untuk mati fisabilillah. Kita mesti ada niat untuk mati di jalan Allah. Bidang kerjanya luas, bukan sahaja mati dalam peperangan tetapi setiap kerja yang ada niat untuk menegakkan agama Allah di muka bumi ini.

"Sebab itu kalau ada ceramah agama cepat-cepat pergi. Kita tak tahu bila kita akan mat. Kalau kita mati dengar ceramah baik kalau pada masa kita patut dengan ceramah kita duduk di rumah kita mati kita rugi. Sebab itu jangan bertangguh dalam kerja membuat kebajikan ini," katanya. - mns_

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |