+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, November 11, 2008

Umpama bom jangka - Tong gas memasak tidak mampu tampung tekanan NGV


LIEW menunjukkan tong gas NGV yang diluluskan dan lebih selamat berbanding penggunaan tong gas memasak di Gombak semalam.


GOMBAK - Pengubahsuaian tong gas memasak gas petroleum cecair (LPG) sebagai tangki tambahan mengisi gas asli untuk kenderaan (NGV) dianggap perbuatan mengundang malapetaka.

Ini kerana tong gas untuk LPG hanya mampu menerima ketumpatan cecair pada tekanan 50 sehingga 100 bar sahaja dan tidak mampu menampung tekanan bagi NGV yang mencecah sehingga 200 bar.

Pengedar dan pengusaha bengkel pemasangan NGV, BMC-IB Auto Sdn. Bhd., John Liew berkata, tong gas memasak memang tidak selamat dipakai sebagai tangki simpanan NGV.

"Ia umpama kita meniup belon, makin lama ditiup, belon itu akan mengembang sehingga apabila tidak berupaya menahan tekanan itu lalu meletup.

"Tong gas memasak juga tidak ada ciri-ciri keselamatan seperti tangki NGV yang boleh memutuskan pengaliran NGV secara automatik jika menerima tekanan tinggi," katanya ketika ditemui di bengkelnya di Taman Samudera, Batu Caves, di sini semalam.

Menurut Liew, tangki NGV yang diiktiraf oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan yang dijual secara bertauliah mempunyai keupayaan menerima tekanan antara 200 sehingga 300 bar dan selamat digunakan.

"Selain itu, jangka hayat tangki NGV telah tetapkan antara 15 sehingga 20 tahun manakala tong gas memasak kita tidak tahu jangka hayatnya, lebih lama makin tidak kuat," ujarnya.

Walaupun ia berbahaya, ada pemilik kenderaan sama ada sedar atau tidak tetap memilih kaedah penjimatan itu, tambah pula harga tangki NGV mencecah RM2,000 sebuah.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |