+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, December 6, 2008

80,229 layak mengundi 17 Januari

Utusan Online

KUALA TERENGGANU 5 Dis. - Seramai 80,229 pengundi layak mengundi dalam pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari depan.

Pengarah Pilihan Raya (SPR) Terengganu, Mohd. Noor Daud berkata, daripada jumlah tersebut seramai 1,035 adalah pengundi pos.

Menurutnya, senarai mereka yang layak mengundi dalam pilihan raya kecil itu adalah berdasarkan pendaftaran sehingga September lalu.

''Pemilih berdaftar bagi pilihan raya kecil kali ini didapati meningkat sedikit iaitu seramai 176 orang berbanding 80,053 yang layak mengundi pada Pilihan Raya Umum Ke-12 pada 8 Mac lepas," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Kerusi Parlimen Kuala Terengganu kosong berikutan penyandangnya, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail meninggal dunia secara mengejut akibat serangan jantung ketika bermain badminton di Genting Highlands, Pahang pada 28 November lalu.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-12, Razali berjaya mengekalkan kerusi berkenaan apabila menewaskan Naib Presiden Pas, Mohamad Sabu dan Maimun Yusof dengan majoriti 628 undi.

Razali memperoleh 32,562 undi manakala Mohamad (31,934 undi) dan Maimun (685 undi).

Mengenai persiapan SPR dalam menghadapi pilihan raya itu, Mohd. Noor berkata, pihaknya sedang menyusun pelbagai persiapan diperlukan bagi memastikan proses pengundian berjalan lancar.

Parlimen Kuala Terengganu meliputi empat kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu Wakaf Mempelam, Bandar, Ladang dan Batu Burok.

DUN Wakaf Mempelam, Ladang dan Batu Burok dikuasai Pas manakala kerusi Bandar dipegang oleh Barisan Nasional (BN).

Mengikut senarai daftar pengundi pilihan raya umum lepas, pengundi Melayu merupakan majoriti di Kuala Terengganu iaitu 88.3 peratus manakala Cina (11.1 peratus), India (0.4 peratus) dan lain-lain (0.2 peratus).

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |