+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, December 15, 2008

Cuepacs mahu cuti bersalin 84 hari

PETALING JAYA: Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mahu mengemukakan semula tuntutan meminta kerajaan menambah kemudahan cuti bersalin kepada 84 hari.

Badan induk kesatuan sekerja awam itu, yang pernah memohon tambahan cuti bersalin dua tahun lalu, mahu menghidupkan semula tuntutan tersebut ekoran keputusan kerajaan mengurangkan cuti tahunan lima hari mulai 1 Januari ini.

"Ekoran perkembangan terbaru kerajaan mengurangkan cuti tahunan selama lima hari, kami menerima banyak maklumas balas dan cadangan agar cuti bersalin dikaji semula dan dinaikkan menjadi 84 hari," kata Presiden Cuepacs, Omar Osman ketika dihubungi.

Kini cuti bersalin kakitangan awam ialah 60 hari.

Kata beliau, Cuepacs telah menghantar memorandum tuntutan berhubung isu itu pada 2006 dan 2007 tetapi tiada kemajuan sejak itu.

"Kami merasakan sudah tiba masa kerajaan mengkaji semula kemudahan cuti bersalin memandangkan kaum wanita memerlukan cuti tambahan untuk tujuan menguruskan anak mereka yang baru lahir," katanya.

Kira-kira 45 peratus daripada 1.2 juta kakitangan awam merupakan kaum wanita.

Jelas Omar, pengurangan cuti lima hari tidak membebankan ataupun memberi kesan kepada kakitangan lelaki tetapi bagi kaum wanita, mereka memerlukan kemudahan cuti yang selesa.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |