+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, March 24, 2009

KEGAWATAN UMNO SEMAKIN TERSERLAH

dppkk

bm version bukit gantang parliamentary seat 090209

Semalam wujud 3 peristiwa besar yang menjelaskan betapa UMNO kini merasakan mereka benar-benar berada dalam keadaan terdesak, tersepit dan sesak nafas.

Pertama, KDN menggantung permit akhbar pembangkang berpengaruh Harakah dan Suara Keadilan masing-masing selama tiga bulan berkuatkuasa serta-merta.

Kedua lebih kurang 50 das tembakan gas pemedih mata serta semburan air mengguna water cannon ke arah oarang awam yang berkumpul untuk mendengar amanat Anwar bersempena pilihan raya kecil Bukit Selambau.

Dan yang Ketiga ialah UMNO terpaksa berhadapan dengan orang yang paling POPULAR di Perak pada masa ini iaitu Ir Nizar bagi menghadapi pilihanraya kecil kerusi Parlimen Bukit Gantang.



Menteri Besar Pakatan Rakyat itu akan berdepan dengan calon BN Ismail Saffian, 49.

Ismail yang juga bekas ketua penerangan Umno bahagian, berasal dari Kampung Kubu, Bukit Gantang.

Penamaan calon akan berlangsung pada 29 Mac dan pengundian 7 April depan.

Dalam pilihanraya umum lalu, Roslan merampas kubu kuat BN itu dengan menewaskan Bendahari Umno Datuk Seri Azim Mohd Zabidi dan calon Bebas, M Morgan, dengan majoriti 1,566 undi. Pas yakin akan mengekalkan kerusi tersebut, terutama di tengah-tengah krisis politik yang melanda Perak selepas kerajaan BN yang masih gagal mengambil alih pentadbiran negeri tersebut

Parlimen itu mempunyai 55,471 pengundi yang terdiri daripada 63.48 peratus pengundi Melayu, 26.77 peratus pengundi Cina, 9.71 peratus pengundi India dan lain-lain pengundi 0.4 peratus.

Terdapat tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di parlimen itu iaitu Changkat Jering, Trong dan Kuala Sepetang. Dalam pilihanraya umum lalu, BN menang di Trong manakala dua lagi dimenangi Parti Keadilan Rakyat.

Tindakan menggantung permit Harakah dan Suara Keadilan selama 3 bulan dan menghalang atau mengganggu ceramah parti Pakatan Rakyat telah mengambarkan secara langsung betapa mereka telah mula diselubungi ketakutan yang amat sangat akan pengaruh PR dan kebangkitan suara rakyat. Tindakan yang amat tidak demokratik ini dilaksanakan atas tujuan menghalang kedua-dua parti meneruskan kempen bagi menghadapi tiga pilihanraya kecil pada 7 April ini - kawasan parlimen Bukit Gantang di Perak, DUN Bukit Selambau di Kedah dan DUN Batang Ai di Sarawak.

Bersedialah kita menyaksikan kehancuran umNO dan Be eNd................

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |