+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, March 4, 2009

Sidang Dun Perak Sah!

Suara Keadilan

Kenyataan Beberapa individu berpengaruh menyifatkan Sidang Dun Perak Sah walau diluar Dewan

SIDANG Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak semalam yang diadakan di bawah pokok selepas Anggota Dun tidak dibenarkan masuk adalah Sah, menurut kenyataan beberapa ahli politik, pemimpin bukan kerajaan dan intelektual.

Persidangan Sah, kata Anwar dan Kamarudin

Dalam satu kenyataan kepada media, Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim berkata Speaker Dun, V. Sivakumar mempunyai kuasa untuk mengadakan persidangan Dun.

“Pada pandangan saya speaker dilantik secara sah, beliau mempunyai kuasa untuk mengadakan persidangan… bagi kita ia adalah persidangan yang sah kerana ada notis yang sah, ada agenda… mereka dihalang daripada memasuki Dewan Undangan Negeri,” katanya yang dilaporkan media.

Tambahnya lagi, persidangan berkenaan itu sah kerana anggota tidak dibenarkan serta dihalang untuk memasuki Bangunan Perak Darul Ridzuan yang menempatkan Dewan Undangan Negeri.

Setiausaha Agung Pas, Kamarudin Jaffar menegaskan Sivakumar mempunyai peruntukan kuasa besar berdasarkan kedudukan Dun dalam sistem perundangan negara.

Untuk itu, katanya, keputusan memanggil sidang Dun Tergempar pada 3 Mac lalu adalah sah dari segi kuasa Speaker yang diperuntukan dalam perlembagaan.

“Sejak merdeka sistem demokrasi berparlimen dengan raja berperlembagaan adalah tunjang kepada pemerintahan, yang mana Dun atau Parlimen mempunyai kedudukan, sementara raja mempunyai peranannya, kata beliau.

Majlis Peguam desak Pilihanraya diadakan semula

Presiden Presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Sreenevasan dalam kenyataan berkata pilihanraya tergempar adalah jalan terbaik untuk menangani krisis negeri ini.

Menurutnya, Majlis Peguam mengesyorkan agar diadakan pilihan raya baru untuk keluar daripada krisis politik Perak yang berlarutan lebih sebulan termasuk beberapa insiden membabitkan soal perundangan dan kehakiman semalam.

“Tidak ragu-ragu bahawa akan ada lagi kes (baru) yang difailkan di mahkamah. Dan, publik terpaksa melalui kesan ketidaktentuan (politik semasa).

“Situasi ini sukar dipertahankan dan memerlukan satu perkara yang akan menyelesaikan secara konklusif - pilihan raya baru.

“Kini ada pintu peluang bagi keadaan ini berlaku. Biarkan orang ramai memutuskannya,” katanya dalam satu kenyataan

Speaker ada kuasa adakan sidang tergempar -Pengalisis politik

Selain itu, penganalisis politik Prof. Madya Dr. Mohammad Agus Yusoff berkata berpandangan bahawa tiga usul yang diluluskan itu juga sah dan tidak boleh dicabar di dalam mahkamah.

Usul-usul itu ialah menyatakan sokongan kepadaMohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar; membubarkan Dewan bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan; dan mengesahkan keputusan Speaker Sivakumar melarang Menteri Besar kerajaan Barisan Nasional Dr Zambry Abdul Kadir dan enam anggota exco kerajaan negeri daripada menghadiri persidangan dewan.

“Sebelum ini Dewan Undangan Negeri Perak hanya ditangguhkan dan tidak dihentikan. Jika ditangguhkan, maka Speaker mempunyai kuasa untuk mengadakan persidangan tergempar itu tanpa mendapat perkenan Sultan,” menurutnya seperti dilaporkan media.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |