+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, March 3, 2009

Speaker Perak sengaja ambil tindakan kontroversi - Abdullah

Mstar Online

JAKARTA: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar sengaja memilih mengambil tindakan yang kontroversi dalam perkembangan muktahir berkaitan persidangan DUN Perak.

Perdana Menteri berkata, beliau tidak faham kenapa Sivakumar tidak dapat bersabar sehingga mahkamah membuat keputusan berhubung perkara itu.

"Saya tidak faham kenapa seseorang mengambil keputusan berbuat sesuatu yang menimbulkan kontroversi.

"Beliau (Sivakumar) sepatutnya tunggu sehingga mahkamah membuat keputusan mengenai perkara ini. Itulah perkara terbaik yang perlu dilakukan. Bersabar dulu," katanya pada sidang akhbar dengan wartawan Malaysia di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Menteri Besar Perak Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan enam Exco kerajaan negeri hari ini yang memfailkan permohonan supaya Mahkamah Tinggi Ipoh mengisytiharkan keputusan Sivakumar yang menggantung dan melarang mereka menghadiri persidangan DUN sebagai terbatal dan tidak sah.

Perdana Menteri berkata, tindakan Sivakumar memanggil persidangan tergempar DUN Perak esok dan menggantung Menteri Besar dan enam Exco berkenaan yang dilantik secara sah oleh Sultan Perak, daripada menghadiri sidang DUN adalah salah.

Sementara itu mengenai langkah kerajaan untuk membatalkan kenaikan kadar tol di lima lebuh raya yang kini dijadikan isu dan dituduh sebagai 'flip flop' oleh pembangkang, Perdana Menteri berkata apabila kadar tol tetap dinaikkan, pembangkang juga yang membuat bising.

"Sekarang pembangkang tak ada peluang untuk membuat bising, mereka kata flip flop lah," katanya, yang menegaskan bahawa kerajaan membuat sesuatu keputusan berdasarkan perubahan keadaan dan kalau keputusan itu dilihat tidak wajar, bukanlah hal yang tidak baik jika kerajaan membuat keputusan yang lain.

Beliau menjelaskan bahawa semasa analisis dibuat dan dipertimbangkan untuk menaikkan kadar tol itu, situasi ekonomi tidaklah seburuk seperti sekarang dan pada masa itu juga tidak difikirkan untuk mengeluarkan satu lagi pakej rangsangan ekonomi.

"Pakej rangsangan yang lagi satu itu belum lagi dibuat. Jadi dalam situasi seperti ini dan adanya pakej rangsangan yang dikeluarkan dengan niat hendak membantu rakyat, maka tentulah dilihat keputusan menaikkan tol itu nampak macam tak kena gayalah, tak cocok dengan semangat nak membantu rakyat yang susah," katanya.

Beliau berkata, jika kerajaan berbuat sesuatu keputusan yang tidak cocok, salah dan tidak elok, kerajaan boleh mengubahnya untuk kebaikan rakyat.

"Jika kami (kerajaan) perlu lakukannya, kami akan lakukannya, jika kami tidak perlu lakukannya, kami tidak akan lakukannya," tegasnya. BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |