+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 17, 2008

Royalti Kembali ke Terengganu - PAS Ragu kenyataan Abdullah

Buletin Online

PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh WanKay
Monday, 16 June 2008

The image “http://buletinonline.net/images/berita6/pcroyalti.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.Kuala Terengganu – PAS ragu dengan kenyataan yang dibuat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Abdullah Ahmad Badawi kelmarin berkenaan dengan persetujuan Kerajaan Persekutuan

untuk mengembalikan semula pengurusan wang royalti minyak Petronas yang juga dikenali sebagai Dana Khas Kerajaan Persekutuan (DKKP) kepada Terengganu.

Pesuruhjaya Pas Terengganu, Dato’ Mustafa Ali berkata, Kerajaan Pusat perlu menjelaskan pengumuman kelmarin secara mendalam mengenai maksud ‘pengurusan’ wang royalti minyak Petronas yang dikembalikan kepada kerajaan negeri, sama ada ia membawa maksud mengembalikan semula wang royalti secara muktamad dan sah ataupun menyerahkan pengurusannya sahaja.

Menurutnya, memandangkan kes wang royalti minyak masih ‘dalam’ mahkamah, ia hanya akan menjadi sah apabila adanya ‘consent judgment’ (keizinan penghakiman) yang mengarahkan pembayaran royalti tersebut dikembalikan semula dan menjadi hak Terengganu.

“Kita mahukan penyelesaian jangka panjang yang muktamad ertinya berdasarkan kepada undang-undang sehingga kes mahkamah tiada lagi,” katanya dalam sidang media di Pejabat Perhubungan Pas Negeri, semalam.

The image “http://buletinonline.net/images/berita6/pcroyalti.jpg” cannot be displayed, because it contains errors. Abdullah dalam kenyataanya kelmarin telah berkata, ‘pengurusan’ wang royalti tersebut selepas ini akan diuruskan secara terperinci oleh Kerajaan Terengganu setelah prosedur langkah berkaitan ditetapkan menerusi perbincangan bersama tidak lama lagi.

Mustafa berkata, sekiranya hanya ‘pengurusan’ dikembalikan, ia tidak mencapai maksud menyerah balik pembayaran wang royalti minyak kerana pengurusan hanya sekadar mengurus wang tersebut sahaja.

Beliau berkata , hak pengurusan tersebut mungkin boleh diambil balik oleh Kerajaan Pusat sekiranya individu yang dipertanggungjawabkan untuk mengurus wang royalti itu tidak mahir dalam menguruskan wang berkenaan.

“Itu tidak sampai kepada matlamat kembalikan royalti. Kalau kembali mestilah berdasarkan kepada aspek ‘legal’ tadi, secara sah dan jangka panjang…… tidak boleh sesiapa lagi menarik balik royalti ini,” katanya.

Beliau turut menyarankan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said membuat perbincangan dengan rakyat, pemimpin pembangkang dan badan-badan bukan kerajaan (NGO) sebelum mengadakan perbincangan lanjut berhubung soal royalti minyak antara Kerajaan Pusat dan negeri.

Katanya, melalui perbincangan, pihak berkenaan dapat menyampaikan input bagi pihak negeri untuk disampaikan kepada pusat dan perbincangan negeri dan pusat boleh dikatakan sebagai mewakili kerajaan dan rakyat Terengganu.

“Kami akan pergi sekiranya Menteri Besar memanggil untuk berbincang demi kepentingan rakyat negeri ini,” jelasnya sambil memberitahu bahawa perbincangan dengan pelbagai pihak di negeri ini akan dapat menyampaikan suara rakyat kepada pihak atasan.

Antara isu yang perlu perjelaskan lagi, Mustafa berkata, Kerajaan Pusat perlu menyatakan jumlah terkumpul sejak royalti minyak ditarik balik pada pertengahan tahun 2000 sehingga kini.

Katanya, perlu ada ‘due dilligent audit’ bagi mengetahui hak sebenar rakyat Terengganu dengan menyelesaikan hak lima peratus yang perlu diselesaikan dan akan membangkitkan isu lain sekiranya perbincangan telah dibuat.

Turut hadir dalam sidang media tersebut adalah Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Wan Mutalib Embong dan Setiausaha Perhubungan, Tuan Haji Yahaya Ali.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |