+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, April 3, 2009

Kes rogol naik 300%

MyMetro

KUALA LUMPUR: Kes rogol di negara ini tahun lalu meningkat hampir 300 peratus dari jumlah kes pada 2007, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Chor Chee Heung.

Beliau berkata, jumlah kes rogol yang dilaporkan di seluruh negara pada tahun lalu ialah 4,959 kes berbanding 1,241 kes pada 2007.

“Ini menunjukkan peningkatan sebanyak 3,718 kes atau 299.6 peratus lebih tinggi berbanding tahun sebelumnya. Bagaimanapun, jumlah suspek yang berjaya ditahan pada tahun lalu seramai 4,770 orang berbanding 4,586 pada 2007.

“Bagi tempoh Januari hingga Februari tahun ini pula, jumlah kes rogol yang dilaporkan sebanyak 769 kes,” katanya ketika mengulung perbahasan usul Menjunjung Kasih Titah Ucapan Yang di-Pertuan Agong pada Persidangan Dewan Negara di sini, semalam.

Katanya, antara punca rogol ialah suspek dan mangsa berada dalam keadaan mabuk, mangsa dan suspek suka sama suka, mangsa percaya kepada suspek, mangsa diugut suspek dan mangsa bersendirian di tempat sunyi.

Chor berkata, bagi mencegah kes jenayah rogol ibu bapa memainkan peranan untuk memantau pergerakan atau kegiatan anak mereka tidak kira lelaki atau perempuan.

“Pihak sekolah juga boleh membantu dengan mengenal pasti mereka (murid) yang mempunyai masalah disiplin seterusnya menghantar mereka mengikuti kursus jati diri.

“Seminar mengenai kesedaran berhubung penjagaan diri dan aktiviti seksual juga hendaklah diadakan agensi kerajaan yang bertanggungjawab dan badan bukan kerajaan (NGO) bagi meningkatkan pemahaman terhadap jenayah rogol,” katanya. - Bernama

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |