+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, June 2, 2008

Hanya RM9 juta bayar elaun imam dan bilal tapi RM 20 juta setahun untuk Monsoon Cup

Buletin Online

PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Wartawan Buletin Online
Monday, 02 June 2008

The image “http://buletinonline.net/images/pas/mnorhamzah.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.Kerajaan Terengganu tidak perlu berbangga dengan memperuntukkan RM9 juta setahun untuk membayar elaun kira-kira 2,200 imam dan bilal yang bertugas di masjid mukim di seluruh negeri.

Dengan kewangan yang banyak hasil sumbangan kerajaan pusat melalui Dana Khas Kerajaan Persekutuan (DKKP) sepatutnya Imam dan Bilal yang berkhidmat sepenuh masa dengan cemerlang di berikan insentif lebih dari hanya RM650 untuk Imam dan bilal menerima RM450 sebulan.

"Kenapa tidak ! Sedangkan kerajaan Terengganu membelanjakan RM 20 juta setahun untuk menganjurkan Monsoon Cup,
”sekiranya atas pertimbangan kerajaan Monsoon Cup membawa pulangan kepada negeri, apakah sumbangan Imam Bilal tidak membawa manfaat?,” kata Ustaz Mohd Nor Hamzah, ADUN Bukit Payung ketika diminta mengulas kenyataan seorang pegawai pejabat ugama berkenaan perkara diatas.

Menurut Beliau yang juga Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu, sepatutnya pegawai-pegawai pejabat agama berusaha mendapat bajet yang lebih dari kerajaan negeri bagi meningkatkan usaha dakwah dan tarbiah.

”Usaha pejabat agama hendaklah menjangkau kepada sasaran orang-orang muda yang paling teruk menerima kesan pengaruh negatif dari pembangunan pesat sekarang,

“namun apa yang dilihat sekarang, kegiatan kegiatan dakwah dan majlis ilmu hanya berlegar disekitar masjid dan surau sahaja,” tambah Ustaz Mohd Nor.

Beliau berkata demikian merujuk kepada masalah sosial yang melanda remaja dan muda mudi Terengganu yang semakin teruk sekarang ini.

Sehubungan dengan itu, beliau juga menggesa supaya pejabat agama dan kerajaan negeri menyegerakan pengambilan penguatkuasa syariah serta imam dan bilal bagi mengisi kekosongan jawatan-jawatan tersebut.

”Mengapa Majlis Bandaraya Kuala Terengganu boleh menambah penguatkuasa dengan segera setelah diistiharkan Kuala Terengganu sebagai bandaraya ?,

“sedangkan bagi menambah penguatkuasa syariah, terlalu lama masa yang perlu diambil !,” ujar beliau.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |