+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, July 23, 2008

Umno mencari 'talian hayat' bersama PAS

Harakahdaily

Basiron Abdul Wahab
Wed | Jul 23, 08 | 5:29:43 pm MYT

TEMERLOH, 23 Julai (Hrkh) � Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli berkata krisis dalaman Umno yang meruncing menyebabkan parti itu berusaha mencari 'talian hayat' untuk memulihkannya.

Katanya, antara usaha yang sedang giat dilakukan ialah melalui strategi memecahbelahkan perpaduan Pakatan Rakyat melalui tiga pendekatan berbeza kepada tiga parti utama Pakatan Rakyat iaitu KeADILan, DAP dan PAS.

Umno katanya, menggunakan isu liwat untuk menghancurkan KeADILan, isu agama dan Islam bagi melumpuhkan sokongan masyarakat Cina terhadap DAP dan isu kerjasama Umno-PAS bagi menghura-harakan dalaman PAS.

"Mereka berharap melalui isu-isu berkenaan dengan sokongan media arus perdana yang dikuasainya akan dapat menimbulkan kecurigaan sesama anggota Pakatan Rakyat dan seterusnya melemahkan pakatan itu.

"Selain itu, apa yang sedang dilakukan Umno adalah untuk mengalih perhatian rakyat terhadap isu kenaikan harga minyak yang membebankan rakyat dan kadar inflasi yang meningkat.

"Apa yang sedang dibuat Umno adalah untuk mengalih perhatian terhadap isu kenaikan kos sara hidup serta perbalahan besar didalam Umno pasca pilihan raya umum ke-12 lalu," jelasnya ketika berucap pada Program Pemuda Bersamamu anjuran Dewan Pemuda PAS Temerloh dikampung Darat Sanggang, dekat sini.

Menurut Hatta, pemimpin dan ahli PAS tidak sekali-kali lupa apa yang Umno lakukan terhadap PAS pada masa lampau.

Isu perpaduan Melayu yang ditonjolkan dengan begitu menarik hanya apabila Umno tersepit pernah dibuat pada tahun 1999, tetapi semasa Umno kuat pada 2004, ia langsung tidak kedengaran tetapi muncul semula sekarang ketika Umno sedang menuju kehancuran.

Bagaimanapun kata beliau, PAS bersikap terbuka dan boleh bebincang dengan sesiapa sahaja (termasuk Umno).

Dr Hatta berkata, PAS kini berada didalam posisi yang kuat, beliau yakin kekuatan PAS tidak akan menjadikanya biduk yang boleh dicatur.

Jelasnya dalam pilihan raya, PAS bertanding di kerusi yang sama direbut oleh Umno, ertinya setiap kerusi yang PAS menangi bererti kekalahan kepada Umno. Setiap kehilangan kerusi Umno adalah penambahan kerusi bagi PAS dan kerusi-kerusi tersebut hakikatnya masih kekal di tangan Melayu.

Justeru katanya, tidak timbul isu kekuatan Melayu terangcam kerana setiap kerusi Umno yang hilang sebenarnya berada di tangan Melayu, iaitu di tangan PAS atau KeADILan.

"Tidak timbul soal isu kedudukan Melayu terangcam kerana setiap kerusi Umno yang hilang itu berana ditangan PAS yang juga Melayu, yang terancam ialah Umno bukanya orang Melayu,"tegasnya.

Beliau menasihatkan ahli supaya jangan panik dengan strategi Umno yang cuba meniupkan sentimen perkauman kerana umno kini berada didalam kesusahan.

"Kita yakin Umno kini berada didalam kesusahan manakala PAS berada di dalam posisi sebaliknya (kuat),"tegasnya.

Sementara itu, Yang Dipertua PAS Bera, Ustaz Sulaiman Mohamad berkata, isu kerjsama Umno-PAS ini adalah strategi Umno.

Katanya, pemimpin Umno dibawah telah pun ditaklimatkan mengenai strategi yang akan diambil oleh para pemimpin parti itu selepas pilihan raya umum lalu.

Menurutnya, maklumat di peringkat akar umbi Umno turut memperkatakan isu penyatuan Umno-PAS. Ahli-ahli Umno ini bercakap kononnya PAS akan diberi tempat di dalam kabinet dan sebagainya.

Perkara sama diakui oleh Bendahari PAS kawasan Bera, Dr (EM) Salim Musa.

Menurutnya para pemimpin Umno di peringkat bahagian turut memperkatakan isu sama seperti yang diperkatakan pemimpin Umno kononya wujud kerjasama PAS Umno.

Malah, kononnya PAS akan memperolehi kerusi tertentu di dalam kabinet dan sebagainya.

Ini bererti Umno telah merangcang isu kerjasama ini sejak parti itu kehilangan banyak kerusi (Melayu) miliknya kepada PAS dan KeADILan dalam pilihan raya umum lalu. - mks. _

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |