+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, November 13, 2008

Ambil kira rebat, subsidi sebelum turun harga minyak

MyMetro

PUTRAJAYA: Kerajaan perlu membuat pertimbangan dalam pelbagai aspek sebelum mengambil keputusan menurunkan harga runcit petrol di bawah paras RM1.92 seliter, iaitu harga sebelum bahan api itu dinaikkan sebanyak 78 sen pada Jun lalu.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad, berkata penurunan harga bahan api itu boleh dilakukan lagi sejajar penurunan harga minyak mentah dunia ketika ini.

“Itu terpulang kepada mesyuarat Majlis Ekonomi Negara.

“Tetapi, pelbagai pertimbangan harus diambil kira seperti berapa banyak subsidi sudah dikeluarkan setakat ini, termasuk perbelanjaan rebat minyak kepada pemilik kenderaan dan subsidi minyak kira-kira RM18 bilion,” katanya pada sidang media selepas majlis penyampaian Anugerah Kecemerlangan Etika Perniagaan 2008, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, semalam.

Shahrir mengulas mengenai trend terkini penurunan harga runcit petrol dan diesel berikutan penurunan harga minyak mentah dunia ketika ini sekitar AS$S70 setong sejak beberapa bulan lalu.

Hingga kini kerajaan sudah menurunkan harga minyak empat kali, terbaru awal bulan ini sebanyak 15 sen seliter menjadikan harga petrol RON97 kini RM2.15 seliter, RON92 pula RM2.05 seliter, manakala diesel RM2.05 seliter.

Beliau berkata, ada kemungkinan harga runcit petrol dan diesel ditetapkan pada paras RM2 seliter jika berdasarkan kepada trend penurunan harga minyak mentah dunia ketika ini.

“Macam saya selalu katakan, bulan Oktober harga purata minyak mentah dunia AS$70 setong dan dijangka pada November ini, harganya dibawah paras AS$70 setong.

“Tentunya kita akan lihat penurunan bagi harga runcit selaras penurunan harga purata minyak mentah di pasaran,” katanya.

Bagaimanapun, beliau mengingatkan pengguna sentiasa mengamalkan perbelanjaan berhemah biarpun harga runcit bahan api ketika ini lebih rendah berbanding beberapa bulan sebelum ini.

Pada majlis itu, Shahrir turut menyampaikan hadiah kepada pemenang Anugerah Kecemerlangan Perniagaan Beretika 2008, anjuran Institut Perniagaan Beretika Malaysia (BEIM) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Bagi kategori syarikat besar, tempat pertama dimenangi Bukit Kiara Properties, Kuala Lumpur, kedua National Semiconductor Sdn Bhd, Melaka dan ketiga Flextronics Technology (Shah Alam) Malaysia, Selangor.

Kategori syarikat sederhana dimenangi Sarawak Economic Development Corporation (SEDC), kedua, Segi Perkasa (M) Sdn Bhd, Kuala Lumpur dan ketiga, Supreme OEA Trading & Services Sdn Bhd, Kuala Lumpur

Kategori syarikat kecil pula dimenangi Pusat Tuisyen Sri Wirajaya, Kuala Lumpur, kedua Plus 3 Consultants, Kuala Lumpur dan Koperasi Tadika Minden Bhd, Pulau Pinang.

1 comments:

Unknown said...

Apa yang pasti harga minyak semakin turun. Walaupun secara sikit-sikit tapi Alhamdulillah, dapat kurangkan sikit beban kewangan. Diharap selepas turun, tidak akan ada lagi kenaikan mendadak 78 sen seperti sebelum ini…

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |