+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, November 13, 2008

Buang pemimpin amal politik wang dari Umno - Mahathir

Mstar Online

'Muhyidddin calon terbaik Timbalan Presiden'

[DIKEMAS KINI] PUTRAJAYA Pemimpin-pemimpin Umno yang mengamalkan politik wang patut dibuang daripada parti supaya ia menjadi pengajaran kepada yang lain, kata bekas Presiden Umno, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Dr. Mahathir berkata, seluruh negara mengetahui bahawa pemimpin-pemimpin Umno, walaupun bukannya semua, mengamalkan politik wang ketika pemilihan parti.

Justeru, kata beliau, mereka yang mengamalkan politik wang boleh menjadi pemimpin tetapi tidak mungkin dipilih oleh rakyat dalam pilihan raya.

"Jika tidak kita akan kalah dalam pilihan raya seterusnya.

"Seluruh negara tahu pemimpin Umno guna wang. Bila datang kepada pemimpin semuanya korup tetapi tidak semua guna wang.

"Kamu boleh jadi pemimpin Umno tetapi tidak mungkin akan dipilih rakyat," kata beliau kepada pemberita di sini hari ini.

Bekas Perdana Menteri itu tidak menolak kemungkinan gejala politik wang juga wujud bagi jawatan Timbalan Presiden dengan mengambil kira keputusan proses pencalonan apabila persidangan perwakilan bahawan berakhir 9 November lalu.

Minggu lalu, Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tengku Tan Sri Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail menyifatkan gejala politik wang sebagai paling serius.

Beliau meminta pucuk pimpinan Umno segera menyelamatkan parti itu daripada kehancuran berikutan berleluasanya politik wang pada pemilihan sekarang yang disifatkan paling serius dengan lebih 900 aduan telah diterima setakat ini.

Malah, Sabtu lalu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, anggota Umno yang terbabit dalam politik wang pada pemilihan parti Mac tahun depan sepatutnya tidak diberi tempat dalam kepimpinan parti.

Sambil berharap anggota Umno memilih pemimpin yang bersih untuk mengangkat perjuangan parti bangsa Melayu itu ke peringkat yang lebih tinggi lagi, Najib yang juga Timbalan Perdana Menteri berkata, jika mereka yang terbabit dalam mainan politik wang tetap diberikan tempat, akhirnya ia akan merosakkan kredibiliti Umno itu sendiri.

Ketika diminta mengulas lanjut, Dr. Mahathir berkata, Tan Sri Muhyiddin Yassin merupakan calon terbaik bagi jawatan Timbalan Presiden.

Selain Muhyiddin yang juga Naib Presiden, turut layak bertanding jawatan tersebut ialah seorang lagi Naib Presiden, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan bekas Naib Presiden, Tan Sri Muhammad Muhamad Taib.

Muhammad kini merupakan anggota Kabinet dan Ketua Penerangan Umno serta Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor.

Bagaimanapun jelas Dr. Mahathir, menghapuskan sistem kuota bukan cara untuk mengatasi politik wang.

Ketika ditanya cadangannya menghapuskan politik wang, Dr. Mahathir berkata: "Saya ada cadangan tetapi tak tahulah sama ada akan diterima atau tidak."

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |