+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, November 16, 2008

Ditahan ISA: Raja Petra belum fikir saman kerajaan

Mstar Online

PETALING JAYA: Pengendali dan editor laman web Malaysia Today, Raja Petra Raja Kamarudin belum memikirkan soal sama ada hendak menyaman kerajaan kerana menahannya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selama 52 hari sejak 12 September lalu.

Ketika dihubungi, Raja Petra yang turut dikenali sebagai RPK berkata, beliau belum lagi membuat sebarang keputusan mengenainya kerana masih mempunyai masa, malah sudah ada rayuan di pihak kerajaan.

"Belum lagi, lagi pun kerajaan kata hendak membuat rayuan... kita tunggu dulu, tengok siapa yang menang (dalam rayuan).

"Selepas menang dan kalah nanti, kita akan memutuskan (tindakan saman)," kata beliau.

Malah, menurut beliau, lagi pun tindakan menyaman menuntut ganti rugi boleh dibuat dalam tempoh enam atau tujuh tahun.

"Jadi ada masa lagi," kata beliau.

DIBEBAS 7 NOVEMBER

Raja Petra dibebaskan daripada tahunan ISA pada 7 November lalu. Pembebasannya diarahkan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Raja Petra mengemukakan permohonan mencabar penahanan di bawah Seksyen 8 ISA.

Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad berkata, walaupun Seksyen 8 ISA selaras dengan Artikel 149 Perlembagaan Persekutuan tetapi dalam kes ini alasan penahanan yang dibuat oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar tidak termasuk dalam skop Seksyen 8 akta itu.

Raja Petra telah memohon writ habeas corpus bagi mendapatkan pembebasan dirinya daripada penahanan mengikut ISA dengan alasan bahawa penahanannya tidak sah dan tidak mengikut perlembagaan.

Beliau menamakan Syed Hamid sebagai responden.

Ketika dibebaskan, Raja Petra berkata, keputusan mahkamah menunjukkan dengan jelas bahawa ISA tidak boleh digunakan untuk kepentingan politik.

RAYUAN

Sehari selepas dibebaskan, Syed Hamid berkata, pihaknya akan merayu terhadap keputusan mahkamah membebaskan Raja Petra.

Kata Syed Hamid, walaupun kementeriannya tidak bersetuju dengan keputusan mahkamah itu, keputusan tersebut tetap dihormati.

Raja Petra juga berkata, beliau menerusi peguamannya sudah dikemukakan notis rayuan kerajaan.

"Peguam saya sudah diserahkan dengan notis rayuan," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |