+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, March 24, 2009

Kenyataan SPR sudah mula berat sebelah, fitnah pembangkang

prk059

PDF Cetak emel
Ditulis oleh Te@M.IT
Selasa, 24 Mac 2009 09:22
BUKIT GANTANG, 24 Mac - SPR cuba menipu rakyat mengatakan bahawa hanya pembangkang yang dilihat ghairah berkempen sedangkan BN turut sama malah lebih ghairah berkempen untuk pilihanraya kali ini. Kalau melihat kepada suansana di Bukit Gantang sekarang ini, bukan hanya bendera PAS malah bendera BN pun sudah banyak.

Ini suatu tuduhan dan sikap berat sebelah SPR yang nyata. Mengapa hanya pembangkang yang dipersalahkan, sedangkan orang-orang UMNO/BN pun ada yang berkempen. Apa bukti pembangkang berkempen? kalau majlis pengisytiharan calon dikatakan suatu kempen bagaimana pula UMNO yang lebih awal mengisytiharkan calonnya?.


SPR sepatutnya kecewa dengan tindakan polis yang menghalang majlis pengisytiharan calon di DUN Bukit Selambau, padahal permit telah pun dibenarkan. Menyembur water canon tanpa sebab sehingga menimbulkan huru hara.

Begitu juga ketika pengisytiharan calon di Bukit Gantang. Pakatan Rakyat diberi permit sehingga jam 12 malam, tapi mengapa tiba-tiba suruh hentikan lebih awal. Siapa yang mengarahkan kalau bukan orang UMNO, pemimpin UMNO yang dikepalai Najib Tun Razak yang sudah gila nakkan jawatan Perdana Menteri? Apa alasan untuk tindakan tersebut?

Mengapa SPR tidak persoalkan? Kalau ada banner dan kain rentang menghina Sultan dan Mufti, betulkah ia dibuat oleh orang PAS dan Pakatan Rakyat. Apa buktinya?

Jika betul bahawa SPR menuduh pembangkang tanpa usul periksa, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof mesti meletak jawatan. Jika kenyataan ini salah KDN gantung Utusan sepertimana kamu menggantung Harakah dan Suara Keadilan tanpa bukti yang sahih.

Berikut kenyataan tipu SPR yang dilaporkan Utusan online:

SPR kesal pembangkang ghairah berkempen sebelum penamaan calon

IPOH 23 Mac - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kesal dengan tindakan pakatan pembangkang yang didakwa sudah ghairah berkempen sedangkan majlis penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Bukit Gantang belum lagi diadakan.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof berkata, sebarang bentuk kempen seperti penyebaran risalah serta kain rentang yang mempunyai kata-kata menghina dan menghasut sepatutnya tidak boleh dilakukan sebelum penamaan calon pada 29 Mac ini.

''Gantung bendera pun sebenarnya tidak boleh lagi, kalau sudah penamaan calon barulah boleh berkempen. Pada masa itu kempenlah sepuas-puasnya sehingga tengah malam 6 April ini.

''Bagi saya Majlis Perbandaran Taiping (MPT) kena ambil tindakan kerana perbuatan menggantung poster dan bendera mesti mendapat kebenaran terlebih dahulu, jadi kalau sudah ada yang pasang bendera atau poster maknanya ia dipasang secara haram," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mendengar taklimat persediaan polis menghadapi Pilihan Raya Kecil Parlimen Bukit Gantang pada 7 April ini.

Semalam, Ketua UMNO bahagian Bukit Gantang, Datuk Rosli Husin meminta pakatan pembangkang berhenti menghasut rakyat membenci Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dan Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria menjelang pilihan raya kecil tersebut.

Katanya, pada masa ini, banyak risalah serta kain rentang menghina Sultan dan Mufti Perak dipasang sekitar kawasan Parlimen berkenaan.

Mengulas lanjut, Abdul Aziz berkata, parti-parti politik sepatutnya menjalankan kempen secara sihat dan tidak menggunakan kata-kata atau tindakan yang boleh menyinggung perasaan pihak lain.

Katanya, langkah terbaik ialah dengan menggunakan bahasa yang baik supaya pilihan raya kecil tersebut dapat berjalan lancar dalam keadaan aman, tenteram dan selamat.

"Pihak polis telah memberi jaminan bahawa aspek keselamatan telah diberi perhatian secukupnya bagi memastikan Pilihan Raya Kecil Bukit Gantang berjalan dengan selamat.

"Saya faham rakyat di Perak ini semuanya baik-baik belaka dan akan turun beramai-ramai untuk mengundi,'' katanya sambil menambah peratus keluar mengundi dijangka meningkat kepada lebih 80 peratus daripada 55,562 orang pengundi yang berdaftar.

Mengenai jumlah calon yang bakal bertanding pada pilihan raya tersebut, Abdul Aziz memberitahu, setakat ini sudah ada tujuh calon yang mengambil borang daripada SPR.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |