+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, September 4, 2009

KD Tunku Abdul Rahman angkat kredibiliti TLDM

Berita Harian

Oleh Wan Jailani Razak dan Suhana Roslan
bhnews@bharian.com.my


TUANKU Mizan Zainal Abidin bersalam dengan anak kapal selam KD Tunku Abdul Rahman di Pangkalan KD Sultan Abdul Aziz Shah di Pulau Indah, semalam.

Seri Paduka mahu kecanggihan KD TAR dimanfaat sepenuhnya

PELABUHAN KLANG: Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, mahu kapal selam pertama negara, KD Tunku Abdul Rahman (KD TAR) yang juga aset berteknologi tinggi negara dijaga dan diguna sepenuhnya bagi memastikan kredibiliti Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sebagai sebuah angkatan laut yang mampu menjaga perairan negara terus terpelihara.

Baginda bertitah, projek perolehan kapal selam itu adalah satu pelaburan dan komitmen terbesar kerajaan untuk meningkatkan keupayaan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam menentukan kedaulatan perairan negara terjamin dan selamat.

"Perolehan ini juga membolehkan TLDM khususnya dan ATM amnya mewujudkan satu angkatan laut dan tentera yang lebih berwibawa khususnya di rantau ini," titah baginda ketika menyambut ketibaan bersejarah KD Tunku Abdul Rahman di pangkalan KD Sultan Abdul Aziz Shah di Pulau Indah di sini, semalam.

Ketibaannya turut disambut Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah selaku Kapten Yang Dipertua TLDM; Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah; Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak; Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Tuanku Mizan kagum dan bangga dengan semangat dan kecekalan dipamerkan warga KD TAR sehingga berjaya menamatkan latihan di Perancis selama empat tahun walaupun terpaksa meninggalkan keluarga di tanah air.
TUANKU Mizan Zainal Abidin selesai melawat kapal selam KD Tunku Abdul Rahman.

"Kejayaan ini adalah hasil dedikasi, kerjasama dan komitmen yang cemerlang daripada warga kapal selam. Ia membuktikan warga TLDM mampu bersaing dan setanding angkatan laut bertaraf antarabangsa," titahnya.

KD TAR, yang dikendali 32 pegawai dan anggota diketuai Pegawai Memerintah, Komander Zulhelmy Ithnain merapat ke jeti pada jam 9.20 pagi, dengan anak kapalnya melambai ke arah orang ramai.

Tuanku Mizan dan Sultan Selangor serta Tengku Amir Shah bersama Najib, Muhyiddin, Ahmad Zahid meluangkan masa melawat ke dalam kapal selam itu.

Sempena ketibaan KD TAR, Yang di-Pertuan Agong berkenan melancarkan setem kenangan dan sampul surat hari pertama yang dikeluarkan Pos Malaysia dengan kerjasama TLDM bagi mengiktiraf aset pertahanan negara itu.

INFO

KD Tunku Abdul Rahman

  • Dilengkapi sistem pelancar torpedo, misil dan periuk api.

  • Enam tiub peluru berpandu antikapal permukaan dan torpedo antikapal selam

  • Berkuasa diesel dan elektrik dengan kelajuan 20 knot

  • Dikendalikan oleh 32 krew

  • Berupaya beroperasi lebih 45 hari
  • 0 comments:

    Carian dalam Tau Takpe

    masukkan je apa-apa yg nak dicari

    Tau takpe

    Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

    - OrangKita (OK) -

    Video mesti tengok!!!

    | Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |