+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, April 3, 2008

Khir Toyo kata orang Melayu, Cina dan India tak gembira dengan DEB

Harakahdaily

Wan Nordin Wan Yaacob

Wed | Apr 02, 08 | 10:39:56 am MYT


KUALA LUMPUR, 2 April (Hrkh) - Bekas Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo dalam mengupas isu kemelut pencapaian Umno/BN yang merosot teruk pada pilihan raya lalu menyimpulkan antara lain Dasar Ekonomi Baru (DEB) perlu dilihat semula.

Dalam forum Umno Pasca Pilihan Raya Umum ke-12 anjuran laman web Mykmu.net yang diadakan di Hotel Singgahsana semalam, Dr Khir berkata, DEB telah dilaksanakan lebih 30 tahun.

"Dalam blog saya yang kini mencapai hits lebih 40,000, ada komen dari pelbagai orang.Orang Melayu, Cina dan India rata-ratanya tak gembira dengan DEB.

"Kita kena cari formula baru yang boleh penuhi kehendak dan aspirasi rakyat, ini saya harap dalam forum kita kena bincang objektif bagaimana nak bincang masa depan negara," katanya.

Katanya, dalam pilihan raya lalu, bukan sahaja Melayu, tetapi Cina dan India tidak yakin dengan parti-parti yang mewakili mereka dalam BN.

"Dan kalau dilihat jumlah undi yang diberi kepada pebangkang seluruh Malaysia undi popular mereka besar berbanding BN hanya 48 peratus, majoriti pembangkang pula menang besar, sementara majoriti BN menang sedikit, walaupun kerusi BN lebih," katanya

Dengan keputusan yang penting hari ini ialah kerajaan, BN dan Umno kena lihat kehadapan apa yang perlu lakukan selepas BN alami krisis pada kali ini, katanya.

"Jika lihat sejarah kita kena kaji teliti, bila kalah pada tahun 1969, maka pada tahun itu ada perubahan besar dalam sistem politik dan kerajaan Malaysia.berlaku perubahan kepimpinan dan lahirkan DEB untuk kepentingan orang Melayu selain tidak meminggirkan Cina dan India," katanya.

Namun pada pilihan raya umum 2008, ramai melihat bahawa Umno seolah-olah tidak perjuangkan nasib orang Melayu, sementara MCA tidak perjuang orang Cina.

Begitu juga dengan MIC yang tidak memperperjuangkan nasib orang India, kata Dr Khir.

"Sebab itulah maka perubahan begitu besar, jika nak ambil formula 1969, bentuk Mageran dan lihat semua tentang DEB dan bagaimana ia dapat puas hati semua orang,

"Jika ambil formula tahun1999 (krisis kepimpinan Umno dimana Dato' Seri Anwar Ibrahim disingkir dari Umno) dengan tukar kepimpinan perkara sama berlaku juga tak selesai.Justeru kita kena lihat balik DEB ini dengan lebih objektif dan dapat beri kepuasan semua, ini dituntut oleh rakyat Malaysia," ujarnya.

Secara keseluruhannya Dr Khir meletakkan bukan sahaja krisis kepimpinan dalaman Umno/BN menyumbang kepada kekalahan tetapi isu ekonomi, pendidikan dan sebagainya turut memberi kesan kemerosotan sokongan rakyat terhadap BN.

"Kita nak reformasi, apa kaedah reformasi yang kita perlukan, sebab itu kita kena objektif. Umno, kerajaan kena reformasi, pendidikan kena reformasi., ekonomi kena reformasi," tegasnya.

Sementara itu bercakap mengenai isu peletakan jawatannya sebagai Pengerusi BN Selangor beliau berkata, beliau melihat semua pemimpin pakatan BN meletak jawatan selepas kalah dalam pilihan raya umum.

"Semua pemimpin MIC, MCA, GERAKAN meletak jawatan dan demi menjaga maruah Melayu, saya pun meletak jawatan," katanya ringkas.

Sementara itu semasa sesi soal jawan, Dr Khir ditertawakan oleh hadirin ketika cuba mengutarakan soal isu betapa bersihnya beliau memerintah Selangor.

"Saya cabar Tan Sri Khalid Ibrahim (MB Selangor kini) untuk cari apa masalah sahaja tentang saya sebab saya tahu saya bersih, saya tidak bersalah"

"Tuan-tuan boleh cek tengok akaun saya berapa sahaja yang ada" katanya.

Namun kata-katanya itu ditertawa dan dipersenda oleh beberapa penonton yang duduk di bahagian belakang dewan dan ada yang sinis dengan kenyataan Dr Khir itu.

Begitu juga semasa mempertahankan soal adanya campur tangan dalam pemilihan calon-calon Umno dalam pilihan raya umum yang lalu, Dr Khir yang tidak menafikan adanya campur tangan oleh pihak tertentu.

Namun keengganan Dr Khir mengakui adanya masalah dalam pemilihan calon dan meletakkan calon yang sebenarnya ditapis oleh agensi tertentu yang tidak lagi diyakini kredibilitinya turut dipersenda penonton.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |