+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, April 3, 2008

Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 – Tidak Perlu ada Tol?

Buletin Online




Ditulis oleh SM Noor
Wednesday, 02 April 2008

The image “http://buletinonline.net/images/berita/lebuhraya.gif” cannot be displayed, because it contains errors.Kuala Terengganu, 1 April – Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2(LPT2) yang sedang dibina dan dijangka siap pada penghujung 2009 tidak perlu kepada bayaran Tol. Demikian dinyatakan oleh Encik Wan Mohd Faizul, Setiausaha Care Circle Services(CCS), sebuah badan bukan kerajaan(NGO) yang bergerak aktif menangani isu-isu konsumerisme, yang menghubungi Buletin Online hari ini.

Beliau berkata CCS telah membuat penyelidikan dan mendapati bahawa LPT2 tidak perlukan bayaran Tol kerana ia bukanlah satu lebuhraya konsesi sebagaimana pembinaan lebuhraya-lebuhraya yang lain.

Beliau berkata kontraktor yang telah dilantik bagi menyiapkan lebuhraya sepanjang 186 kilometer itu adalah dibiayai sepenuhnya perbelanjaan kerajaan.

“Pembinaan LPT2 adalah lebuhraya dari persimpangan Jabur ke persimpangan Gemuruh, Kuala Terengganu,
”Kos bagi pembinaan lebuhraya 4 lorong dua hala (dual 2-lane carriageway) adalah dianggarkan RM 3.7bilion,

“lima puluh peratus dibiayai dengan kewangan Dana Khas dan lima puluh peratus lagi dari peruntukan RMK 9,” kata Wan Mohd Faizul.

The image “http://buletinonline.net/images/berita/lebuhraya.gif” cannot be displayed, because it contains errors.Beliau berkata Dana Khas adalah milik rakyat Terengganu yang asalnya adalah ‘wang royalti’ petroleum.

Beliau berkata, peruntukan RMK 9 pula adalah perbelanjaan pembangunan kerajaan bagi memajukan rakyat.

Justeru itu, beliau berkata, LPT2 tidak memerlukan bayaran Tol untuk membayar balik kepada syarikat atau kontraktor yang membinannya.

Walaubagaimana pun, menurut beliau, CCS berasa kesal kerana tender LPT tidak diagihkan secara samarata.

”Sepatutnya 12 pakej lebih baik diagih-agihkan kepada 12 kontraktor bagi memastikan ketelusan kerajaan,” kata beliau.

CCS juga kesal kerana melalui carian yang dibuat mendapati kebanyakkan kontraktor yang memperolehi tender-tender tersebut mempunyai hubungan dengan parti yang memerintah.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |