+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, November 29, 2008

Isu Mumbai - 93 lagi tahanan bebas

ATENDAN penerbangan keluar dari Hotel Trident selepas dibebaskan anggota keselamatan di Mumbai, semalam.

PM Pakistan hubungi Manmohan isu keganasan di Mumbai

ISLAMABAD: Perdana Menteri Pakistan, Yusuf Raza Gilani, semalam mengutuk serangan di Mumbai dalam perbualan telefon dengan rakan sejawatnya di India, Manmohan Singh, sambil memberitahu negaranya turut menjadi mangsa keganasan dengan laporan terbaru menyatakan 93 lagi tetamu hotel dibebaskan anggota keselamatan.

Seorang pegawai kanan di pejabat perdana menteri itu berkata, Gilani yang menghubungi Manmohan menerusi telefon 'mengutuk sekeras-kerasnya serangan'.

"Gilani memberitahu Manmohan Singh bahawa Pakistan juga menjadi mangsa keganasan dan sengsara seperti juga India," katanya.

Satu kenyataan pejabat Gilani menyatakan, beliau juga menyatakan sokongan penuh kepada India untuk secara bersama menentang keganasan dan puak pelampau.

Panggilan telefon dibuat sehari selepas Manmohan dalam satu kenyataan yang disiarkan menerusi televisyen berkata perancang keganasan mempunyai pangkalan 'di luar negara' dan memberi amaran terhadap 'jiran' yang menyediakan anggota militan anti-India, kenyataan yang ditafsirkan banyak pihak sebagai tuduhan terhadap Pakistan.

Pakistan menafikan sebarang pembabitan dalam serangan itu yang boleh menjejaskan usaha mencapai perjanjian damai antara kedua-dua negara mengenai wilayah Kashmir yang menjadi punca pertelagahan.

Yusuf Raza Gilani

Sementara itu, sekurang-kurangnya 93 orang kebanyakannya rakyat asing, dibebaskandari hotel Oberoi dan Trident, lebih 36 jam selepas militan bersenjata merampas bangunan itu, kata polis.

Tetamu itu termasuk seorang bayi, beredar selepas operasi menyelamat seorang anggota tentera dan polis. Mereka diarah menghala ke sebuah bas mini yang menunggu sebelum dibawa pergi.

Sesetengah tetamu bercakap pada telefon bimbit ketika mereka melalui media sambil enggan mengulas. Yang lain membawa beg komputer riba atau beg baju namun ramai hanya sehelai sepinggang. � AFP

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |