+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, November 15, 2008

Sikap PAS terhadap perpaduan

Siasahdaily

PAS mengikuti perkembangan mutakhir dalam isu dan persoalan yang membabitkan kepentingan Perpaduan Nasional.

Perkembangan terkini menggambarkan ketidakpuasan hati kaum lain melalui kenyataan-kenyataan dan tindakan-tindakan parti-pari politik samada dari komponen BN ataupun dari Pakatan Rakyat.

Isu kenyataan tentang pertikaian fakta sejarah, tuntutan kuaota 30% pemilikan korporat untuk bumiputera dan perlantikan Pengurus Besar PKNS bukan dari orang Melayu.

Begitu juga sebaliknya kenyataan yang menyinggung masyarakat bukan Melyu telah menimbulkan berbagai perspektif yang boleh menggugat perpaduan sekaligus kestabilan politik negara.

PAS menyeru supaya semua pihak mengawal emosi masing-masing dan melihat perspektif yang lebih besar dari kepentingan politik perkauman. Sepatutnya konsensus terhadap Kontrak Sosial, Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara menjadi penghayatan yang perlu ditajdidkan maknanya untuk kepentingan semua rakyat Malaysia.

Oleh itu Lujnah Perpaduan Nasional ingin mencadangkan kepada semua pihak langkah berikut;

1. Kita harus mengecam diri kita sebagai rakyat Malaysia yang berdaulat dan mempunyai susurgalur budaya dan sejarahnya yang tersendiri. Pengecaman kepada kaum dan identiti budaya masing-masing hanya akan meningkatkan lagi ketaksuban dan sentiment perkauman.

2. Hindari syak wasangka dan mentaliti ethno-centric yang sentiasa mengundang konflik sosial samada secara sembunyi atau nampak yang melihat kaum lain dengan kacamata kebencian dan permusuhan.

3. Hayati kontrak sosial sebagai satu toleransi yang asasnya meletakkan Raja Melayu, Agama Islam dan orang Melayu sebagai asas kepada terbentuknya Persekutuan Tanah Melayu dan kemudian Persekutuan Malaysia. Dengan pemahaman ini masing-masing akan lebih peka dalam menyampaikan apa sahaja pandangannya yang membina untuk negara.

4. Perlembagaan Persekutuan adalah semangat yang memandu apa sahaja transformasi politik hari ini supaya tidak tersasar niat dan semangat patriotik kita sebagai warganegara yang bertangungjawab kepada negaranya.

5. Pembentukan negara kita mestilah dengan acuan kita, pandangan dan pendapat dari luar tidak boleh diciplak secara totok tanpa kesesuaian dengan proses yang unik yang dilalui oleh negara kita.

6. Penghormatan kepada Islam sebagai agama resmi persekutuan negara hari ini seharusnya menjadi nilai paling supreme kepada seluruh warganegara Malaysia dengan tidak menyekat kebebasan menganut agama lain.

Lujnah Perpaduan Nasional yakin dengan langkah ini, keruncingan dari masalah perkauman hari ini dapat diselamatkan apatah lagi selama ini negara kita diperintah dengan hegemoni BN yang menyalahgunakan kerangka dan asas negara untuk tujuan kepentingan sempit politik perkauman yang mereka amalkan.

Sekian

Dr Mujahid Yusof Rawa
Pengerusi Lujnah Perpaduan Nasional PAS
Ahli Parlimen Malaysia.
5/11/08

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |