+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, December 20, 2008

Pelabur gelisah hilang deposit jika Kotaqwa bubar

Berita Harian

KOTA BHARU:
Pelabur skim anjuran Koperasi Taqwa Berhad (Kotaqwa), kini mula bimbang terhadap kemungkinan kehilangan deposit dan pelaburan mereka yang mencapai puluhan ribu ringgit berikutan kemungkinan koperasi itu dibubar, manakala asetnya disita.

Kotaqwa yang membuka pejabat Wilayah Timur di Jalan Pengkalan Chepa dekat sini, dikatakan ada lebih 1,000 ahli seluruh Kelantan, yang menyertai Skim Simpanan Khas Al-Mudharabah.

Pelabur yang bergegas ke pejabat Kotaqwa itu, sebaik membaca laporan media berhubung serbuan Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) terhadap koperasi terbabit, kini resah kerana hasrat menutup akaun bagi mendapatkan kembali deposit, perlu menunggu dua bulan lagi untuk mendapatkan wang.

Mereka yang ditemui turut mendakwa tidak menerima dividen, sejak Mei lalu dan sudah dua kali ditangguhkan pembayarannya.

Wanita warga emas yang juga pelabur Kotaqwa dari Selising, Pasir Puteh, mendakwa dia bersama ahli keluarga berkongsi menyertai skim koperasi itu menerusi pelaburan pokok RM22,500 pada Disember tahun lalu.

Beliau yang turut melabur simpanannya RM5,000 berkata, mereka dijanjikan pulangan lapan peratus setiap minggu daripada nilai deposit terbabit.

"Sepanjang Disember tahun lalu sebaik membuat pelaburan skim itu, saya menerima dividen lapan peratus atau RM100 seminggu. Mulai Januari hingga April tahun ini, bayaran dividen itu ditukarkan kepada pembayaran secara bulanan dan saya menerima RM400 sebulan.

"Bagaimanapun, sejak Mei lalu, pengurusan koperasi berkata dividen akan dibayar setiap empat bulan pada kadar empat peratus saja, membuatkan kami rasa tidak puas hati tetapi pengurusan koperasi kata langkah itu kerana memenuhi syarat ditetapkan kerajaan," katanya.

Katanya, beliau bersama suami serta beberapa rakan ke Kotaqwa semalam bagi mendapatkan penjelasan berhubung perkara itu dan mahu mendapatkan semula baki wang dilaburkan.

"Kotaqwa berjanji akan membayar dividen tertunggak itu akhir bulan ini dan pengurusan koperasi berjanji memulangkan baki deposit saya RM3,000 dalam tempoh dua bulan," katanya yang kini gelisah kemungkinan kerugian besar kerana menyertai skim koperasi terbabit.

Semalam, Berita Harian melaporkan, tiga koperasi iaitu Kotaqwa, Koperasi Usahawan Malaysia Berhad dan Koperasi Birr Berhad, diserbu pihak berkuasa pada Selasa lalu, kerana dipercayai menganjurkan aktiviti berciri skim cepat kaya bagi memperdaya lebih 5,000 ahli membabitkan pelaburan berjumlah RM80 juta.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar, dilaporkan berkata tindakan tiga koperasi terbabit menyalahi Akta Koperasi 1993 kerana dikatakan menawarkan pulangan antara lapan hingga 12 peratus sebulan atas modal pelaburan menerusi Skim Simpanan Khas Al-Mudharabah dan Skim Usahawan Ternakan.

Sementara itu, Ahli Lembaga Pengarah Kotaqwa menerusi laman sesawangnya, www.kotaqwa.com.my, menegaskan operasi koperasi itu berjalan seperti biasa kerana setakat ini tiada arahan daripada SKM mengenai penggantungan dan pembekuan seperti diumumkan Noh.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |