+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, March 24, 2009

Harakah, Suara Keadilan tidak ikut akta

Utusan Online

24/03/2009 6:47pm

KUALA LUMPUR 24 Mac - Penggantungan permit Harakah dan Suara Keadilan selama tiga bulan adalah disebabkan kedua-dua penerbitan itu melanggar Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP) 1984 dengan menyiarkan laporan yang memutar belit fakta.

Kementerian Dalam Negeri (KDN) dalam kenyataan hari ini berkata, laporan akhbar berkenaan juga mengelirukan maklumat serta cuba untuk menyuntik perasaan benci orang ramai terhadap kerajaan dan pemimpin.

``Dalam pada itu, kedua-dua penerbitan terbabit turut melanggar syarat permit iaitu mesti dijual di kawasan markas dan pejabat parti sahaja, bukan kepada orang awam’,’ kata kenyataan itu.

Pada masa sama, kandungan kedua-dua penerbitan tidak mengikut konsep sebenar iaitu sepatutnya melaporkan berita dan isu berkaitan hal ehwal dalam parti mereka sahaja.

Semalam, KDN menggantung permit penerbitan Harakah dan Suara Keadilan selama tiga bulan berkuat kuasa serta-merta.

Di samping itu, penggantungan Suara Keadilan turut disebabkan kedegilan memenuhi syarat permit iaitu mengemukakan lapan naskhah kepada KDN bertujuan untuk penyemakan.

``Harakah juga tidak memberi sebarang maklum balas hingga kini terhadap surat tunjuk sebab yang dikeluarkan oleh kementerian pada 26 Februari lalu,’’ tambah kenyataan itu.

- Utusan

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |