+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, April 27, 2008

Koleksi Video - Temuramah DSAI oleh Australia News Hours ( Bah. 2)

Sambungan temuramah dengan DSAI oleh Australia News Network pada 22/04/08.
Temuramah ini dikendalikan oleh Jim Midleton dalam rancangan News Hours with Jim Midleton. Terjemahan penuh temuramah terdapat di bawah.




JM : Bagaimana dengan isu undang-undang syariah? Apakah pendirian anda mengenainya?

DSAI : Kita dah perjelaskan. Undang-undang syariah telah dilaksanakan, pada isu kekeluargaan, ia telah diadakan, bukan itu saja, ia perlu diperbaiki, hakim-hakim mahkamah Islamik perlu dilatih, dengan prosedur kod jenayah, mesti ada ruang untuk melakukan aduan dan pertikaian bagi orang Islam. Kita tak akan benarkan, orang bukan Islam dihukum oleh mahkamah Syariah. Orang bukan Islam mesti diberi kebebasan untuk dihukum di mahkamah Sivil. Jadi, undang-undang Syariah hanya untuk undang-undang keluarga orang Islam. Dan dalam beberapa isu lain yang disenangi oleh orang Islam, tanpa melanggar hal-hal lain.

JM : Berbalik pada tahun-tahun lepas, melihat pada kacamata hari ini, 2008, mengapa Dr Mahathir bertindak menentang anda, semasa dalam kerajaan.

DSAI : Isunya pada masa itu, adalah kerana korupsi, nepotisme, kronisme, isunya pada masa itu, adalah berkenaan pentadbiran yang adil dan kebertanggungjawaban. Dan terdapat beberapa benda yang saya tidak bersedia untuk lakukan, termasuk menyelamatkan anak-anaknya yang mana saya tak mahu lakukan, secara umumnya rakyat Malaysia sedari hal itu. Dan sekarang sudah tentu dia akan katakan, saya pro Yahudi dan sesuai untuk jadi Perdana Menteri Israel. Jadi saya kata dia telah dimaafkan. Saya tak berniat untuk berbuat benda yang sama. Biarlah dia buat apa yang dia mahu.

JM : Anda katakan tadi Mahathir ini korup, atau telah lama korup, tapi adakah anda sebahagian daripada kerajaan ketika itu?

DSAI : Ya, jika anda tahu Mahathir, anda akan menyedari pada 1997, saya memperkenalkan perundangan yang ketat, Akta Anti-Korupsi. Itu adalah satu daripada isu-isu besar. Mengapa saya perkenalkannya? Kenapa saya sangat menekankannya? Mengkaji Suruhanjaya Korupsi di Hong Kong dengan teliti adalah kerana saya menyedari bahawa korupsi semakin menular. Semakin banyak anugerah dan kontrak diberi kepada anak-anak dan kaum keluarga Mahathir. Bila saya perkenalkan akta itu, ia telah menjadi. Perang besar antara saya pemimpinan (Mahathir). Ini salah satu sebabnya mengapa saya dikecam. Jadi untuk katakan tiada sebarang tindakan itu tidak benar, lihat pendirian saya pada suruhanjaya bebas, malah saya telah membuat kenyataan di hadapan ketua hakim, bahawa dia perlu memahami undang-undang. Bukannya setakat kenal-kenal seorang hakim.

JM : Apakah yang anda akan katakan pada orang yang mempertikaikan kerajaan pimpinan anda hanyalah seperti UMNO lagi satu?

DSAI : Saya liberal demokrat? Orang ramai boleh menganggap macam-macam. Tetapi kita di sini komited kepada satu agenda. Dan tidak akan 'patah balik'. 6 tahun dipenjarakan, telah banyak mengajar saya. Kita jadi matang dalam tempoh itu. Anda tahu mandat yang diberikan adalah mandat untuk perubahan. Bukanlah mandat untuk mengulangi, pendekatan cara UMNO. Tiada soalan lagi tentang Malaysia yang demokratik. Tiada soalan lagi tentang Badan Kehakiman Bebas, tiada soalan lagi tentang kebebasan media dan polisi yang adil, polisi sosial ekonomi untuk semua rakyat Malaysia.

JM : Anda punyai perbezaan dengan polisi ekonomi Mahathir, dia cuba untuk meminggirkan IMF tapi masih dapat menyelamatkan Malaysia daripada kegawatan ekonomi Asia. Jadi dia ada ukuran yang berjayakan?

DSAI : Isu IMF tak pernah timbul langsung. Ia telah dibuat, tidak ada langsung saya sebagai Menteri Kewangan inginkan IMF. Kita tidaklah seteruk kes di Indonesia, Thailand atau Korea Selatan, untk ambil jalan menggunakan IMF. Tetapi saya telah lakukan sedikit perubahan sebagai seorang Menteri Kewangan, melihat masalah kewangan ketika itu. IMF itu adalah, alasan oleh Mahathir untuk mengalihkan perhatian umum daripada korupsi besar dan salah guna kuasa. Bagaimana anda ukur sesuatu kejayaan itu dengan baik? Anda ukur pada tempoh pertengahan prestasi ekonominya. Dan anda akan ketahui selepas itu, selepas kejayaan awal jika dibandingkan dengan Indonesia, ia sangat teruk sekali. Indonesia dengan peruntukan, kekuatan ekonomi, pelaburannya adalah jauh di bawah Malaysia waktu itu. Jadi untuk membezakannya memanglah jauh berbeza sekali. Tetapi apa yang penting dalam fikiran saya, semua negara ini, Korea Selatan sudah melebihi kita (Malaysia), Thailand telah berjaya distabilkan, distabilkan ekonominya. Indonesia di dalam beberapa perkara, telah melepasi Malaysia, dalam FDI, dalam mendapatkan keyakinan. Malaysia tidak dapat bergerak melebihi tahap itu.

JM : Anda beritahu mengenai ekonomi Malaysia tadi pada awal temuramah ini, apakah pandangan anda mengenai halatuju Malaysia ketika ini?

DSAI : Sekarang saya ulangi. Pertama kita sudah hilang daya saing. Pada 1990-an, dengan banyak masalah, Malaysia masih berada pada no 1 dari segi FDI ( Pelaburan asing), no 1 dari segi pertumbuhan ekonomi, No1 dari segi daya saing di ASEAN. Sekarang dari segi FDI ( Pelaburan Asing), pertumbuhan (ekonomi), daya saing, kita sudah kalah. Kita sangat teruk dari segi kebebasan media. Kita sangat teruk dari segi badan kehakiman bebas dan korupsi. Ini juga bermaksud, kita perlukan perubahan. sekarang kita perlu bersaing, dengan jayanya untuk tarik pelaburan asing (FDI). Malaysia bukanlah sebuah negara yang tidak diketahui, di mana ia boleh berdiri terus hanya dengan pelaburan domestik (dalam negara). Kita perlukan banyak sokongan, memberikan keyakinan tinggi di kalangan negara jiran. Rakan di Australia, New Zealand, Eropah, Amerika, China, supaya dapat melihat Malaysiasebagai destinasi menarik untuk FDI (Pelaburan Asing).

JM : Apakah anda mempercayai polis dan tentera?

DSAI : Tentera ini, dikenali sepanjang sejarah sebagai pasukan yang lebih profesional, dan saya tidak ada alasan untuk mencurigai mereka. Tetapi polis telah dipergunakan sejak era Mahathir lagi, dipergunakan oleh pihak yang memerintah. Tetapi, saya juga rasakan banyak polis senior sedang meningkat lebih professional dalam pengendalian masalah (kes).

JM : Datuk Anwar, terima kasih kerana meluangkan waktu, diharap kita akan bertemu lagi.

DSAI : Terima kasih.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |