+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 3, 2008

"Gantung niaga minyak di pasaran hadapan" Abdullah

KLpos


Cetak E-mail
Oleh Mstar
Selasa, 03 Jun 2008

KL: Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mencadangkan agar perdagangan minyak di pasaran hadapan digantung bagi mengekang kenaikan harga yang melampau disebabkan oleh kegiatan spekulasi harga.

Beliau bagaimanapun berkata, cadangan itu hanya boleh dilaksanakan selepas perbincangan dan persetujuan di peringkat antarabangsa.

Katanya,langkah serupa telah pun diambil oleh Jepun bagi mengatasi masalah kenaikan harga beras.

Negara itu katanya, juga telah menawarkan untuk menjual beras daripada simpanan stoknya pada harga lebih rendah.

"Kita perlu mengkaji menggunakan strategi yang sama bagi pasaran minyak yang menjadi faktor utama pada kenaikan barangan lain di dunia," katanya ketika menyampaikan ucaptama di Mesyuarat Meja Bulat Asia Pasifik ke-22 di sini.

Abdullah berkata, kenaikan harga barangan makanan dan bahan bakar kini menjadi masalah utama di kebanyakan negara membangun sehingga mencetuskan kemarahan dan tunjuk perasaan terhadap kerajaan di beberapa negara.

Katanya, harga beras yang menjadi makanan ruji di Asia meningkat sehingga 76 peratus dalam tempoh lima bulan kebelakangan, harga makanan keseluruhannya meningkat 83 peratus dalam tempoh tiga tahun dan harga minyak pula naik sehingga 40 peratus dalam tempoh lime bulan pertama tahun ini.

Sehubungan dengan cadangannya itu, Abdullah menggesa agar Rizab Keselamatan Makanan Asean meningkatkan simpanan berasnya bagi menjadikannya lebih berkesan sebagai mekanisma menstabilkan harga dan bekalan bahan itu di rantau ini.

Dalam isu keselamatan di rantau Asia Pasifik pula, Abdullah mencadangkan agar pendekatan keras menggunakan intimidasi dan paksaan dalam menyelesaikan permasalahan antara negara dikurangkan.

Sejarah, katanya, telah membuktikan bahawa pendekatan yang menggunakan ugutan dan intimidasi, katanya, tidak berkesan melainkan jika pihak yang terlibat lemah.

Retorik yang beligeren katanya, akan dijawab dengan kata-kata pedas pihak lain dan ini seterusnya akan memburukkan lagi permusuhan antara kedua pihak.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |